Cape Fear 2

Herakles

Persreacties

Herakles affiche

NRC Handelsblad

In bijna acht uur toneel is elke scène een juweel!

Openingsscène getuigt van de juiste lef om ingewikkelde Griekse godenverhalen te vertellen.
De negen episoden van dit grootscheepse theaterevenement dompelen de toeschouwer onder in een heerlijk, bedwelmend vagevuur van mythologische verhalen, namen, verwijzingen.
Het siert de tekstschrijvers Aus Greidanus sr. en Jules Terlingen dat zij uit de kluwen telkens een menselijk verhaal hebben gedestilleerd.
In het gestileerde decor van Guus van Geffen is elke scène een juweel: de doodse onderwereld, het gestrande schip, een ruïne van zuilen, zelfs een fantastisch barokke opera met maskers en pruiken en al voegt zich moeiteloos naar de Griekse tijd.
De tientallen kostuums van Annelies de Ridder geven een mooie mix van klassiek en hedendaags.
De mooiste scènes zijn die waarin de goddelijke acteurs ook mensen zijn. Dan is Poseidon van Iwan Walhain een fijn-onuitstaanbaar mannetje. Speelt Demeter van Judith Linssen vilein en roddelziek. Vertolkt Hugo Maerten een charmante Hades met wie je zo de dood in wilt.

Trouw

Sprookjesachtig kijkspel, aanstekelijk gespeeld, met een vernuftig decor en betoverende belichting

Het is een bijzonder kunststukje en dat is het, zou de vader van Dik Trom zeggen.
Dat rijke materiaal hebben we toch maar mooi aan de Grieken te danken. De Appel is het wel toevertrouwd
daar ogenstrelend spektakel van te maken.
Opmerkelijk is dat we geen van die werken te zien krijgen. Ze worden verteld. Op zichzelf een prachtoplossing,
die de verbeelding vaak meer kan prikkelen dan als het gebeurde gewoonweg getoond wordt.
Die goden zijn de eigenlijke rode draad van de voorstelling. Geestiger en meeslepender dan wat Herakles overkomt. Prachtig en veelzeggend is al hoe de Olympos, de woonstee van de goden, wordt geïntroduceerd. Met een twinkelende sterrenhemel en onmiskenbaar een kruisvormende lichtstrepen door de achterwand. Op links en rechts uit de wanden schuivende balkonnetjes komen de goden tevoorschijn om te ruziën, de boel beneden op aarde te bedisselen en met elkaar te wedijveren. Niets menselijks is hun vreemd, maar het gekibbel tussen met name Zeus en zijn echtgenote Hera omtrent zijn overspel, met Herakles als resultaat, krijgt koninklijke allure door het gevatte steekspel met woorden en oneliners.
Dankzij het vernuftig gestileerde decor en een betoverende belichting van Guus van Geffen, waar het toneelbeeld schijnbaar eenvoudig transformeert van godenwereld naar paleis, woestijn of onderwereld, is Herakles een sprookjesachtig mooi kijkspel. Nog eens extra verfraaid door de wervelende kostuums van Annelies de Ridder en een sfeergevoelig klank- en muziekdecor van Carl Beukman.
...dat er van een energiek spelersensemble kan worden genoten. Dertien acteurs vertolken samen zo'n zeventig personages en doen dat met aanstekelijk speelplezier. Bob Schwarze als Herakles kwijt zich met verve van de haast onmogelijke taak om van een non-karakter een mens van vlees en bloed te maken. Uitzonderlijk goed is Geert de Jong als de gevaarlijk charmante Hera, voor wie Zeus (Aus Greidanus sr.) 'm terecht knijpt. En een bijzonder talent toont zich Nadia Amin, vooral in de rol van strijdlustige Medea. Met zulke jonge aanwas kan De Appel als gezelschap nog wel even voort.

de Volkskrant

Mooie verzorgde toneelmarathon

In 9 spectaculaire delen, die in totaal, inclusief pauzes, 11 uur duren, wordt het levensverhaal van Herakles verteld.
Het zijn vooral de tientallen bijfiguren, die ijdele goden, halfgoden, koningen en andere gemankeerde helden die deze theaterhappening kleur geven.
Deze productie is tot in de puntjes verzorgd... de kostuums van Annelies de Ridder zien er onberispelijk uit en 400 man publiek hoeft geen moment te wachten op lunch of diner.
... een prachtige verbeelding van de ziekelijke koning Eurystheus door Aus Greidanus jr. Een fantastisch gespeeld en gezongen mini-opera over Herakles' strijd tegen de Titanen.
Ook is het een genot om Geert de Jong en Aus Greidanus sr. zelf de ruziënde Hera en Zeus te zien spelen.
Ster van de dag is echter Nadia Amin, die een keur aan bijrollen speelt en steeds alle aandacht naar zich toe weet te trekken met intens maar nooit sentimenteel spel.

Den Haag Centraal

Herakles vol mooie acteerprestaties

En wéér is het Toneelgroep De Appel gelukt een theatermarathon neer te zetten van elf uur die bol staat van vindingrijkheid, visuele vertelkracht en mooie acteerprestaties. Herakles, net zoals Odysseus en Tantalus, eerder een toneelgebeurtenis die alles heeft om de ‘talk of the town' te zijn.
Een grote opgaaf voor acteur Bob Schwarze in de titelrol, die al die elementen helder maakt en die - al wordt hij aan het slot opgenomen in het pantheon der goden - vooral een modern aandoend mens blijft.
Negen stuken met elk een eigen werking. Neergezet in een strak, abstract en ingenieus decor. Het levert theatermomenten met grote allure op. Bob Schwarze in zijn existentiële confrontatie met de geketende Prometheus (Hugo Maerten), Aus Greidanus jr. indrukwekkend zijn hoge troon bekruipend als kreupele, gebochelde koning Eurystheus, de fraaie felheid van Nadia Amin als Medea, de gangsterachtig sinistere Hades van Hugo Maerten. Met een bijna Beckett-achtig beeld van Theseus (René van Zinnicq Bergmann)... Plus een hilarisch, parodistisch barok operaatje (muziek Carl Beukman en Saskia Mees), waarin de acteurs (Judith Linssen!) ook nog eens verrassend goed zingen.
Een van de grote vondsten in Herakles is het echtelijk paar Zeus en Hera... Ze zijn er steeds weer, als een knarsetandende ‘running gag'. IJzersterk neergezet door Aus Greidanus sr. en Geert de Jong als in een 'Virginia Woolf' van de Oudheid.

Telegraaf

... de materie wordt grotendeels in hapklare brokken opgediend, waarbij de humoristische godenscènes als luchtige intermezzo's dienen. Met name de kijvende Hera (Geert de Jong) en Zeus (Aus Greidanus sr.) zijn een genot om naar te kijken.
... het is en blijft een belevenis om zo'n hele dag te worden ondergedompeld in de Griekse mythologie. Om door dertien begeesterde acteurs op sleeptouw genomen te worden en te genieten van een prachtig schouwspel in het inventieve decorontwerp van Guus van Geffen en met de bijzondere, kleurrijke kostuums van Annelies de Ridder. Het is Toneelgroep De Appel weer gelukt om van Herakles een spektakel te maken om niet te missen.

Parool

Liefdesbaby belandt in mythologisch tranendal

De lucht lijkt te trillen van ingehouden opwinding, als de grote zaal van het Appeltheater in Scheveningen zondagmorgen volstroomt. Het publiek kent het gezelschap en weet dat er altijd iets bijzonders op de planken wordt gebracht, zoals eerder met de marathons Tantalus en Odysseus. Het begint goed. Aus Greidanus sr. en Geert de Jong excelleren als kibbelende Zeus en Hera. Vader ging weer eens vreemd, moeder is razend.
... het leven van de held wordt knap gespeeld door Bob Schwarze.
... Herakles (Bob Schwarze) die het in een schitterende confrontatie met zijn vader Zeus opneemt voor de eeuwig lijdende Prometheus (Hugo Maerten).
In de finale komt alles goed en wordt het publiek beloond met spektakel.

Algemeen Dagblad

Door al dat lichtzinnige godengedoe is het leven van de held Herakles, knap gespeeld door Bob Schwarze, een tranendal.
... fraai en ingenieus decor.
... Herakles die het in een schitterende confrontatie met zijn vader Zeus (Aus Greidanus sr.) opneemt voor de eeuwig lijdende Prometheus (Hugo Maerten).
In de finale wordt het publiek beloond met spektakel.

Griekenland Magazine

Alles piekfijn in orde. Waren we als Appelleken eerst nog wat onwennig, na een paar scènes hebben we het door en wordt het theater met alle mensen erin steeds vertrouwder. Knusser. Intiemer. Een beetje je alsof we het met zijn allen doen. Samen. Alsof het toneel zich uitstrekt tot alle ruimten in dit bijzondere theater. De tijd vliegt... Op het toneel wordt een unieke versie van het levensverhaal van Herakles neergezet. In negen schitterende toneelbeelden, met fijne teksten, prachtige pruiken en kostuums, een mooi roeierslied en veel humor. In een ingenieus bewegend decor zien we de soap op de Olympos. Over de waanzin gaat het, heldendaden, liefde, Jason en Theseus, en de Argos. Te veel om op te noemen, het verhelderende programmaboekje is onmisbaar. Fantastisch, een dag in de wereld van Herakles!

Ongekunsteld.net

Na de eerste vooruitkijkende avond kon ik niet wachten om eindelijk de echte marathon te gaan bekijken. Bekijken is niet het juiste woord, meemaken is beter. Je wordt in het verhaal gezogen en iedereen doet mee. Kennis van de Griekse mythen is niet noodzakelijk, maar voegt nog een extra dimensie toe als ze tegen elkaar grapjes beginnen te maken.
De marathon speelt zich af voor een grote houten wand waar allerlei deuren en luiken in zitten. Elke scène heeft een verassend ander uiterlijk en van sommige decorstukken vraag ik me af door welke deur ze gekomen zijn. De kostuums passen goed bij de rollen, het is direct duidelijk hoe de verhoudingen verdeeld zijn en anders vertellen ze wie ze zijn. Het verhaal is helder, maar de dialogen zijn soms erg lang. Anderzijds vliegt de tijd voorbij en is er na elk deel een korte pauze.
Als je de mogelijkheid hebt om een hele dag in een theater te zitten moet je deze voorstelling zeker niet overslaan. Het verhaal is serieus, maar zeker niet te zwaar. Het is een goede weerspiegeling van waar Toneelgroep De Appel toe instaat is. Absoluut naartoe gaan.
Lees hier de hele recensie

Toneel.blog.nl

Weergaloze theatermarathon Herakles

Elf uur in een theater lijkt van te voren een hele opgave, maar het is een groots spektakel waar je vanaf de eerste scène in wordt meegesleept. De tijd vliegt doordat de spanning tussen de negen delen steeds wordt vastgehouden. Het decor is steeds vernuftig eenvoudig, slechts een aantal grote decorstukken schetsen telkens een nieuwe wereld. De familieperikelen tussen de goden knisperen en knetteren zoals een goede soap betaamt. Dit is toneel dat zijn weerga niet kent. Op de t-shirts van de medewerkers staat ‘Herakles - een hele klus'. Dat geloof je meteen, maar man wat is het mooi!
... het gekibbel tussen Zeus en Hera, briljant gespeeld door Aus Gredanus sr. en Geert de Jong...
In een mini-opera, vol mega-kitsch met hoge pruiken en extravagante uitdossingen, wordt Herakles uitbundig bezongen. Dit deel is een lust voor het oog. De energie en plezier waarmee gespeeld wordt spat van het toneel.
Na de gruwelijke dramatiek en menselijke tragiek, wordt deze marathon afgesloten met een onderonsje tussen Hera en Zeus. Ze heffen het glas, opgelucht dat ze nu eindelijk niets meer hoeven. Dit beeld herken je van eerdere marathons. Zou Toneelgroep De Appel ons nog een keer meenemen naar de wondere wereld van Grieken en hun goden? Wij hopen het!
Lees hier de hele recensie

cultuurpodium.nl

Het marathonspektakel Herakles, is de lange zit meer en meer dan waard!

De marathon is gebaseerd op de vele boeken over Herakles maar als toneelverhaal volledig nieuw geschreven door Aus Greidanus sr. en Jules Terlingen. Maar liefst vier regisseurs staan garant voor dit spektakel over de held Herakles. Aus Greidanus sr. neemt 6 delen voor zijn rekening, Aus Greidanus jr. 1 deel, Geert de Jong 1 deel en David Geysen neemt ook 1 deel als regisseur voor zijn rekening.
... Aus Greidanus jr. zet deze rol (Eurystheus) op meer dan meesterlijke wijze neer.
Als ik na ruim elf uur geweldig toeven in het Appeltheater de balans opmaak van deze geweldige theatermarathon zijn er een aantal zaken die ik mij nog lang zal blijven heugen. De prachtige kostumering, het geweldig inventieve en meesterlijk mooie decor, de ambachtelijke schoonheid van acteren van alle castleden, niemand uitgezonderd, de mooie zangpartijen, het geweldige licht en geluid. Deze theatermarathonvoorstelling is er een die ik nimmer zal vergeten en nu al kan ik stellen dat dit het onbetwiste theaterhoogtepunt van seizoen 2011/2012 zal zijn. ...en neem van mij aan dat hoewel de prijzen hoog lijken, alles bijeen genomen, inclusief een heerlijke lunch en een stevig diner je er een spotkoopje aan hebt. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 80 euro.
Lees hier de hele recensie

Theaterkrant.nl

De dag begint spetterend en met volle vaart. Geert de Jong vervloekt als Hera de buitenechtelijke escapade van echtgenoot Zeus. In het volgende deel is Aus Greidanus jr. een prachtige in zelfbeklag en jaloezie verdrinkende koning Eurystheus. Hij voelt zich belaagd door Herakles die in bijna alles superieur aan hem is. Eurystheus verzint de tien werken die de held volgens een orakel moet voltooien en die hij allemaal met glans doorstaat.
... wanneer held Herakles Messiaanse dimensies krijgt. Hij gaat de goden bevrijden van de Giganten en de mensen helpen door een lichtend voorbeeld te zijn. Het is niet makkelijk na te vertellen hoe Herakles als kind van een god en een vrouw hier als een Verlosser wordt gepositioneerd lang voor die andere zoon van een god en een vrouw, maar De Appel maakt er chocola van en komt ermee weg.
Na elf uur loopt er geen leeuw of zwijn meer in het Middellandse Zeegebied rond, omdat Herakles die allemaal eigenhandig heeft gewurgd. De figuren om hem heen geven kleur en geur aan de gebeurtenissen. Er is een decorwand als een adventkalender waar steeds weer nieuwe luikjes voor verrassingen zorgen. En heel leuk is de Griekse godenkliek: glamourous, met hele modieuze schoenen, met veel zonnebrillen, parelkettingen en glimmende pakken. Ze kibbelen over het lot van hun favorieten op aarde. Die stervelingen op hun beurt worstelen minder lichtvoetig met eer, wraak en hoe het noodlot te ondergaan. Daarbij zijn alle rollen goed bezet zonder ook maar één keer kromme tenen te krijgen.
Lees hier de hele recensie

sargasso.nl

De theatermakers van De Appel weten hoe ze een publiek zo lang geboeid moeten houden. Ze wisselen lichte, gezellig cynische komedie af met gruwelijke tragiek, ze onderbreken de dialogen met lekker voluit gezongen koorliederen of met een leuk en gek barok-operaatje. Ze weten sfeer te scheppen. Het rijk der doden is heerlijk troosteloos. Het hof van de slechte koning is een fijn slangennest van incestueuze intriges. Je gaat in de voorstelling op als een kind in een avonturenboek.
Herakles is voortdurend de speelbal van een krachtenspel tussen Zeus, die hem wil beschermen, en Hera die op zijn dood uit is. Deze omstandigheid, die de voorstelling ook nog zwaarder en somberder had kunnen maken, wordt door De Appel nu juist uitgebuit om licht en grappig toneel te brengen.
Lees hier de hele recensie

| Meer