Motel Detroit 1

Herakles

Anneloes van Assem over dansende skeletten

Anneloes van Assem

Herakles komt bij zijn tocht door de mythologie vaak op niet voor de hand liggende plaatsen terecht. Dit heeft als resultaat dat, nu de realisatie van de decors en de kostuums steeds verder vordert, je door het hele gebouw van De Appel steeds meer bijzondere rekwisieten vindt. Zo kan je 2 levensgrote gouden paarden tegen het lijf lopen op het zijtoneel, ligt er een echte leeuwenkop onder het bureau van Fred de productieleider en liggen er 20 schedels braaf te wachten in een stellingkast. De nieuwste aanwinst is misschien nog wel het meest luguber: vijftien levensechte skeletten. Alhoewel, zo levensecht waren ze niet. Na een maandenlange reis uit China zagen ze er nog steeds uit als spierwitte, plastic skeletten die je in de biologieles gebruikt op school. Vandaar dat we eerst alle ijzeren onderdeeltjes hebben verwijderd, de fel gele en rode zenuwen hebben weggewerkt en vervolgens een eerste laag beits erop hebben aangebracht. Een laag latex (vloeibaar rubber) zorgt ervoor dat het lijkt of er nog wat velletjes en niet verteerde draden achtergebleven zijn op de skeletten en als finishing touch een donkere laag beits om ze er wat ‘levendiger' uit te laten zien. En dat lukte wel aardig, zo aardig zelfs dat er al twee mensen over hebben gedroomd. En om de rest van de Appelmedewerkers niet de schrik op het lijf te jagen hebben we besloten om de skeletten te laten dansen en dat is best gezellig!
Toch denk ik dat Theseus blij mag zijn dat Herakles hem uit de onderwereld komt bevrijden als hij daar toch is om zijn laatste werk te voltooien: het vangen van Kerberos de Hellehond. Want tijdens dat stuk in de Hades, deel 6 in de marathon, zullen de skeletten toch wat minder vrolijk gezind zijn.

Anneloes van Assem,
stagiaire decorontwerp

(De reageeroptie is gesloten.)

| Meer