Zeezicht 3

Volle maan

Algemeen Dagblad 20/2/2013 - Interview David Geysen

Affichebeeld Volle maan

Volle maan

door Herman Rosenberg

De jonge regisseur en acteur David Geysen werkt aan de grootste uitdaging in zijn carrière. Hij leidt het drieluik Volle maan dat zaterdag bij Toneelgroep De Appel in première gaat. ‘Ik wilde de creativiteit van het gezelschap zelf aanspreken.'

Zo maar even vertellen waar het over gaat, kan niet. Daarvoor is de opzet van de nieuwe productie te ingewikkeld. ,,De overkoepelende thema's zijn romantiek en vrijheid,'' zegt David Geysen (37) maandag, vlak voor het drieluik nog een keer in zijn geheel wordt gerepeteerd. ,,Samen met dramaturg Alain Pringels wilde ik de creativiteit van het gezelschap zelf aanspreken. Na Herakles, de laatste marathon, was er grote behoefte om zelf weer iets te maken. Daar is dit drieluik uit voortgekomen.''

Het is dus niet opnieuw een marathon geworden, maar wel een bijzondere productie. Het publiek wordt om 17.30 uur verwacht. In de foyer klinken dan meteen een paar van de Songs of Travel van de Engelse componist Ralph Vaughan Williams. Deze liederen en muziek die ervan is afgeleid komt in het hele drieluik terug en vormt een verbindend element. Verschillende acteurs zingen, de begeleiding wordt verzorgd door Marieke Grotenhuis (accordeon) en Maartje van Lent (altviool).

Het eerste deel is Voorbij de liefde, dat is gebaseerd  op een stuk  van Gabriel García Márquez, geregisseerd door Geert de Jong. Geysen: ,,Het is een magisch-realistisch verhaal over de het meisje Eréndira, dat wordt onderdrukt en uitgebuit door haar grootmoeder. Door de liefde kan ze vrij worden.''

Daarna wordt er gegeten (Noord-Afrikaans), een bekend verschijnsel voor wie de marathons heeft bezocht. Het tweede deel van het drieluik is Isabelle Eberhardt, rekoefeningen en gaat over een Frans-Russische schrijfster en ontdekkingsreizigster, die verkleed als man en bekeerd tot de islam, de woestijn van Noord-Afrika ingaat (regie en tekst: Judith de Rijke).

In de tweede pauze is er een toetjesbuffet. Geysen: ,,Alweer iets nieuws. Hebben we nog niet eerder gedaan.'' En daarna volgt voor de in Antwerpen geboren Hagenaar de climax, want het laatste deel van het drieluik - Schiller opus - schreef hij, regisseerde hij en ‘dirigeert' hij letterlijk. Dat is nodig om de ingewikkelde begeleiding met accordeon en viool goed te laten verlopen. ,,Ik wilde eerst De rovers van Schiller doen, maar heb uiteindelijk zelf een stuk geschreven op basis van zijn levensverhaal. Schiller fascineert mij al sinds ik als scholier in Weimar was. Vrijheid is een van de grote thema's in Schillers leven en werk.''

Het zijn al met al drie totaal verschillende stukken geworden, volgens Geysen. ,,Daar ben ik erg blij mee. Ik ben heel erg benieuwd wat het publiek ervan vindt.''

| Meer