Cape Fear 1

Volle maan

Volle maan

Affiche Volle Maan

Romantisch drieluik met diner

Bijzondere projecten zijn hét handelsmerk van De Appel. Na Tantalus, Odysseus, Herakles (Griekse klassieken) en Tuin van Holland (vaderlandse geschiedenis) komt eind februari Volle maan uit. Projecten die van het Appeltheater telkens weer een verrassende locatie maken. Waar theater meer wordt dan alleen kijken en luisteren. Totaaltheater waarin alle zintuigen worden geprikkeld.


Volle maan kort

Drie prachtige verhalen vormen samen het drieluik Volle maan. Het magisch realisme van Gabriel García Márquez (auteur van Liefde in tijden van cholera) in Voorbij de liefde (regie Geert de Jong), het leven en werk van Isabelle Eberhardt in Isabelle Eberhardt, rekoefeningen (tekst/regie Judith de Rijke) en het bizarre leven van de grootste dichter uit onze Europese geschiedenis Schiller opus (tekst/regie David Geysen).

Wij trakteren u niet alleen op drie voorstellingen, maar laten u ook genieten van de prachtige live uitgevoerde Songs of travel naar Vaughan Williams en Robert Stevenson én een heerlijk diner.

In Volle maan dagen we het publiek uit om alles los te laten en te genieten van de verbeeldingskracht van het theater. Het kinderlijke dromen dat we soms in de hectiek van de dagelijkse beslommeringen vergeten.
Kom kijken, geniet en laat je betoveren door de kracht van het theater!

In gesprek met regisseur David Geysen en dramaturg Alain Pringels

Waarom een Romantisch drieluik?

David: ‘De drie stukken waar Volle maan uit bestaat hebben alle drie iets met romantiek. Het zijn scherven die een bijzonder licht werpen op de Romantiek. De centrale vraag in Volle maan is ‘Wat is vrijheid?'. Dat is op zich een romantische vraag.'

Jullie hebben samen het idee voor Volle maan uitgewerkt. Hoe ging dat?

David: ‘We zijn eerst met de acteurs gaan praten. We stelden hen de vraag ‘Wat wil je graag spelen?'. Er kwam toen een grote hoeveelheid ideeën op tafel. Gesprek na gesprek werd daaruit gefilterd. De ideeën werden tegen het licht van het beleidsplan gehouden.'

Alain: ‘Centraal in het beleidsplan is dat De Appel een merknaam is voor bijzondere theatervoorstellingen. Eigenlijk gaat het om een theaterbeleving, zoals bij onze marathons. Tijdens Herakles bleef het publiek een hele dag bij ons. In die zin wilden we de komende vier jaren focussen op 300 jaar geschiedenis, van de Verlichting tot nu. Eén van de thema's die daarbij naar voren kwam was de Romantiek.'

David: ‘Ook Volle maan wordt zo'n totaal beleving. Volle maan duurt geen hele dag maar het publiek krijgt wel een diner aangeboden. Er is live muziek en de drie voorstellingen worden gespeeld op één locatie, die als een caleidoscoop zal veranderen naar gelang de voorstelling.'

Wat is vrijheid? Is dat geen pretentieuze vraag?

David: ‘Het is een vraag die al 300 jaar actueel is. Ook nu staan de media er vol van. Wat is vrijheid van meningsuiting? Wanneer komt vrijheid in het gedrang?'

Alain: ‘Tijdens de Verlichting werd de moderne mens geboren. Hij schudt moeizaam het geloof van zich af. Ontwikkelt met vallen en opstaan andere normen om tot waarheid te komen. Het wetenschappelijk experiment ontstaat. De scheiding van kerk en staat maakt het ontstaan van parlementaire democratieën mogelijk. Vrijheid wordt een artikel in de grondwet. De mens neemt zijn eigen lot in handen. Het lot wordt steeds minder bepaald door God.'

David: ‘Schiller is daarvan een mooi voorbeeld uit de 18e eeuw. Schiller moet van zijn vader militair worden. Schiller kiest voor een opleiding als legerarts. Hij doet zoveel mogelijk nachtdiensten omdat hij dan tijd heeft om te schrijven. Hij smokkelt zijn eerste werk (De rovers) uit de kazerne. Schiller gaat vanaf dat moment zijn eigen weg, als een rover van zijn eigen vrijheid.'

Alain: ‘Een vrij mens is een koppig mens. Dat vonden we ook terug bij Isabelle Eberhardt. Dit meisje uit de 19e eeuw keert het materialistische Europa de rug toe en trekt naar Algerije. Op zoek naar vrijheid en verlichting. In de woestijn ervaart ze hoe hard het leven kan zijn. Toch zet ze door. Koppig.'

David: ‘Ook bij Márquez ontdekten we die koppigheid. Hij wordt als journalist uit zijn land weggestuurd omdat hij te kritische artikelen schrijft. Maar hij blijft zijn weg vervolgen. Hij komt in het kielzog van Fidel Castro terecht en richt voor hem een Cubaans persagentschap op. Voor dit agentschap gaat hij in New York werken. Maar zowel de FBI als de CIA verbieden hem al snel de toegang tot de Verenigde Staten.'

Alain: ‘Drie stukken. Drie eeuwen. We beginnen in de 20e eeuw met Voorbij de liefde (naar Márquez). Daarna de 19e eeuw met Isabelle Eberhardt, rekoefeningen (naar het leven en werk van Isabelle Eberhardt). En we eindigen in de 18e eeuw met Schiller opus (een impressie naar het leven en werk van Schiller). We gaan terug in de tijd. En ontdekken dat de vrije mens vooral een koppig mens is: homo pertinax.'

David: ‘Drie stukken. Drie regisseurs: Geert de Jong, Judith de Rijke en ikzelf. Alle drie werken we met dezelfde ontwerpers: Danny Cobbaut (decorontwerper), Greta Goiris (kostuumontwerper), Carl Beukman (componist), Henry van Niel (lichtontwerper) en Marcel Dolman (videast).'

Alain: ‘Eigenlijk is er ook nog een vierde deel. Een liedcyclus uit de fin de sciècle.'

David: ‘Een muziekgroep bestaande uit drie vrouwen (Marieke Grotenhuis, Judith Linssen en Maartje van Lent) trekt met Songs of travel als een riviertje langs en over de drie verhalen...'

idee en concept David Geysen en Alain Pringels
naar Isabelle Eberhardt, Gabriel García Márquez en Friedrich Schiller
regie David Geysen, Judith de Rijke en Geert de Jong
regie-assistentie Sanna Vrij
spel Nadia Amin, Steef de Bot, Marguerite de Brauw, Isabella Chapel, David Geysen, Aus Greidanus jr., Judith Linssen, Hugo Maerten, Bob Schwarze, Iwan Walhain
decor Danny Cobbaut
kostuums Greta Goiris
licht Henry van Niel
muziek en geluid Carl Beukman
arrangement liederen Jeroen Sleijfer
live muziek Marieke Grotenhuis (accordeon) en Maartje van Lent (altviool)
video Marcel Dolman
dramaturgie Alain Pringels
speelperiode woensdag 20 februari t/m zaterdag 11 mei
première zaterdag 23 februari 2013
aanvang 17.30 uur (geschatte eindtijd 22.30 uur), grote zaal Appeltheater
prijzen (inclusief diner en 1 drankje) € 60,-/UITpas € 57,50/Appelvrienden € 55,-/CJP, studenten- en cultuurkaart € 50,- (woensdag € 40,-)/Ooievaarspas en ACT Pas € 40,-
try-outs € 50,-/€ 47,50/€ 45,-/€ 40,- (woensdag € 30,-)/€ 35,-

| Meer