Zeezicht 3
De goede mens van Sezuan

Persreacties De goede mens van Sezuan - seizoen 2006/2007

BN/De Stem

... Ook in De goede mens van Sezuan (1940) van Bertolt Brecht zit een maatschappelijk commentaar dat nog uitstekend in deze tijd past.
De Appel vertelt vooral een kleurrijk en zeer goed geacteerd verhaal.
De Appel speelt het stuk met licht en lucht, mede dankzij de soepele vertaling van regisseur Aus Greidanus. Ondanks het vuil in de stad, hangt er een warme gloed over dit stuk. De bijna knusse buurt, de lichtvoetige humor (vooral Sacha Bulthuis als aandoenlijk Chinees dametje) en de vaart waarmee het verhaal gespeeld wordt, maken van De goede mens van Sezuan een zeer goed verteerbaar stuk.
Er is een mooie balans gevonden tussen de serieuze dubbelrol van Judith Linssen als Shen Te/Shui Ta en de bijna karikaturale godinnen: als drie Dame Edna's.
... Het geeft De goede mens van Sezuan af en toe een smoezelig Duits revue-sfeertje uit de jaren dertig zoals in Cabaret, zonder dat het gedateerd aandoet.

Trouw

De goede mens van Sezuan, door Brecht aan het begin van de Tweede Wereldoorlog geschreven, is een parabel die bij De Appel zijn universele kracht bewijst in een aangenaam ingetogen, bijna sobere voorstelling.
Het schijnbaar chaotische, maar heel precies geschetste toneelbeeld van de jonge ontwerper Aidan Radier is tekenend voor de hele enscenering.
Aus Greidanus toont zich hier weer eens van zijn allerbeste kant als regisseur.
Fraai gechoreografeerde ensemblescènes zorgen voor de couleur locale, maar het accent ligt op het gedrag van mensen dat bij armoe en misère egoïsme tot leidraad neemt om te kunnen overleven.
Naast de luchtig met het zinnebeeldige karakter van het stuk schertsende, karikaturale kostuums van Annelies de Ridder, is Greidanus aanpak welhaast Brechtser dan Brecht.
Het enige jammere is de obligate pauze ... Gelukkig pakken de enthousiast spelende acteurs, met een gedreven Judith Linssen in de titelrol, de draad weer op met een dynamiek alsof er slechts sprake was van een entr'acte.

AD Haagsche Courant

Verfrissende kijk op Brechts Goede mens van Sezuan.
Alleen al het toneelbeeld (van Aidan Radier) maakt een bezoek aan De goede mens van Sezuan de moeite waard.
De regie van Aus Greidanus speelt verfrissend met de strenge wetten van het episch theater. Behalve voor een spectaculaire aankleding kiest hij voor een uitbundige acteerstijl. (...) met Sacha Bulthuis en Geert de Jong als uitblinkers.
De hoofdrol van het hoertje Shen Te wordt door Judith Linssen met een Brechtiaanse distantie gespeeld. Zij doet dat voorbeeldig, een jong talent om in de gaten te houden.

Telegraaf

De Appel op dreef in klassieker van Brecht.
Decorontwerper Aidan Radier creëerde in deze open ruimte op inventieve wijze een uitgeklede woonwijk.
In een tijd dat in ons land bijna alle vluchtelingen als ‘gelukzoekers' dreigen te worden afgeserveerd, is een toneelstuk dat vragen opwerpt over gastvrijheid en grenzen aan goedheid stelt zeldzaam actueel. Bij De Appel leidt dat niet tot belerende boodschappen al stemt het stuk wel tot nadenken.
De goede mens van Sezuan van De Appel is een lichtvoetige voorstelling, zonder tandeloos te zijn.
Judith Linssen boeit: als goedgevig hoertje én als haar zakelijke neef.
Hugo Maerten combineert als de onbetrouwbare minnaar van Shen Te de charme van een vrijbuiter met de gevaarlijke uitstraling van een wanhopige egoïst.
Terwijl de bijrollen onder andere Geert de Jong (als hebberige schoonmoeder) en vooral ook Sacha Bulthuis (als verveelde godin en als kruiperige huisjesmelkster) voor subtiel komisch vuurwerk zorgen.

nrc.next + NRC Handelsblad

Toneelgroep De Appel grijpt terug naar de kluchtigheid van haar Goldoni-traditie en op het komediantendom van haar Thomas Bernhards.

de Volkskrant

De goden één en al glamour, het gepeupel een fraai allegaartje - zoals eigenlijk altijd bij De Appel laat de aankleding niets te wensen over. De kostuums (Annelies de Ridder) zijn mooi en vaak grappig; en ook het Sezuan van ontwerper Aidan Radier zit vol aardigheden, goed te zien vanaf de verhoogde zitplaatsen.
Judith Linssen in de dubbelrol Shen Te/Shui Ta speelt niet onverdienstelijk.

De Posthoorn

Het stuk kijkt als een spannende film.
De dubbelrol van Shui Ta en Shen Te wordt knap neergezet door Judith Linssen. Voeg daar een flinke dosis onderhuidse humor en kolderieke types aan toe en een decor compleet met Chinese uithangborden, popmuziek en soaps, en je krijgt een meeslepende theaterervaring. Amusant, maar met een dubbele bodem.

Leidsch Dagblad

Kleurrijke moraal van Brecht bij De Appel.
Van bovenaf kijkt het publiek in de arena, waar op doeltreffende wijze een straat in een fictieve Chinese stad is vormgegeven.
Het stuk past ruim zestig jaar later nog verbazingwekkend goed in het actuele toneelrepertoire van De Appel.

AD Amersfoortse Courant

Verfrissende kijk op Brechts Goede mens van Sezuan.
Het toch al zo sfeerrijke Appeltheater biedt een compleet Chinees dorp, althans in rudimentaire vormen en rake details. De eigen fantasie vult de rest in. Tot de geur van rottend vuil aan toe.

8weekly.nl

Het is een aantrekkelijk beeld, bij binnenkomst in de zaal: in het Haagse Appeltheater is met planken en pallets een open stad nagebouwd.
Toneelgroep De Appel gebruikt alle conventionele Brechtiaanse technieken, en daarmee uitstekend hedendaags theater.
De Appel presenteert sterke acteurs, live muziek, een mooie aankleding en laat dat alles samengaan in een uitmuntende regie.

| Meer