Zeezicht 3
De goede mens van Sezuan

In gesprek met Aidan Radier, decorontwerper van De goede mens van Sezuan

Aidan Radier

Aidan heeft veel met De Appel. Zijn ouders, acteurs Geert de Jong en Roelant Radier, speelden toen hij heel klein was al bij het gezelschap en hij kwam er vaak over de vloer. De theaterwereld is hem dan ook met de paplepel ingegoten.

Aidan studeerde theatervormgeving aan de kunstacademie en specialiseerde zich in decor en kostuum. Zijn hart ligt duidelijk bij het ontwerpen van decors. Voor zijn vorige project heeft hij zich ook met kostuums bezig gehouden, maar dat was ‘eens, maar nooit weer. Dat gefrunnik aan mensen is niks voor mij. Dat laat ik liever aan anderen over.’

Voor het decorontwerp van De goede mens van Sezuan ging hij eerst met regisseur Aus Greidanus in gesprek. ‘Hij had al duidelijke ideeën over het decor. Het publiek moest op een verhoging zitten, zodat de bezoekers als het ware in een ‘put’ kijken. Het speelvlak moest als een plattegrond zijn waarbij de verschillende locaties van een stad zichtbaar zijn. De stad zelf wordt één grote vuilstort, waarbij stromend water de rotzooi meevoert.’

Schets Aidan Radier

Aidan wil het toneelbeeld plat en transparant houden. ‘Het decor wordt een stad zonder gebouwen. De verschillende locaties worden vormgegeven door leidingen en elektriciteitsdraden, waar het publiek doorheen kan kijken. Ook komt er een elektriciteitsmast te staan, die de voorzieningen van de stad verzorgt en waar alle bedradingen en leidingen naar toe lopen.’
Aidan is zoals hij zelf zegt niet een man van veel woorden. Al zijn ideeën zijn in de vorm van beelden opgeslagen in zijn hoofd en daardoor moeilijk te omschrijven. Zijn boek vol met knipsels en tekeningen is daarom zijn grote steun en toeverlaat. Voor zichzelf, maar ook om anderen een kijkje te gunnen in het hoofd van een ontwerper die nog midden in een denkproces zit.

| Meer