In gesprek met Judith Linssen (actrice)
Judith vertolkt in De goede mens van Sezuan een dubbelrol: Shen Te, de goede mens en Shui Ta, haar slechte neef.
Judith kwam voor het eerst in aanraking met Bertolt Brecht toen ze voor haar zeventiende verjaardag het Brecht Lieder Buch kreeg. De combinatie van de cabareteske muziek van Kurt Weill en sociaal geëngageerde teksten, opende voor haar de deur naar het theater.
‘Na mijn toneelopleiding in Brussel was het mijn grote wens om iets met Brecht te gaan doen. Dat is er nooit echt van gekomen. De tijden waren veranderd. Het ijzeren gordijn verdween en het ideaal van toen bleek opeens een desillusie. Brecht zelf bleek een socialist in een zijden overal met een verblijfsvergunning en een bankrekening in Zwitserland. Toch bleef zijn werk op mijn nachtkastje liggen. De theatrale waarde van Brecht bleef voor mij kaarsrecht overeind.’
‘Over de actualiteit van
De goede mens van Sezuan, bestaat voor mij geen twijfel. Het is een parabel van alle tijden. Profiteurs zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Goed en kwaad zijn door de eeuwen heen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar de ene oorlog stopt, breekt de volgende uit. Vluchtelingen en asielzoekers maken een eindeloze reis door de tijd.’
Judith herkent in Shen Te en Shui Ta personages die elkaars tegenpool lijken te zijn, maar zonder elkaar niet kunnen functioneren. ‘Daarom is het moeilijk een beschrijving van het ene personage te geven zonder de ander erin te betrekken. Shen Te wil het goede doen, maar de buitenwereld maakt dat onmogelijk. Profiteurs komen al snel op de proppen. De gewetenloze Shui Ta lijkt haar redding te zijn.’
Judith Linssen over Shen TeShen Te is geen goed mens.
Shen Te kan geen ‘nee’ zeggen.
Ze verkoopt zichzelf om te blijven leven.
Het weinige dat ze bezit, deelt ze met anderen.
Ze is onbaatzuchtig.
Ze kent onvoorwaardelijke liefde.
Om te overleven zal ze stelen.
Haar kind zal ze beschermen als een tijger.
Shen Te over Judith LinssenJudith Linssen speelt de goede mens.
Judith Linssen zegt vaak ‘ja’.
Ze speelt toneel om te blijven leven.
Het vele dat ze bezit, deelt ze soms met anderen.
Ze is onbaatzuchtig tot op zekere hoogte.
Ze kent onvoorwaardelijke liefde voor haar zoon en zal hem beschermen als duizend tijgers.