Zeezicht 3

Zie de mens

Statenkoerier

David Geysen

Jezus woont in het Statenkwartier

in gesprek met David Geysen van Toneelgroep De Appel
door Jacintha van Beveren

Het is wel erg bijzonder om in het Kicking Horse Cafe te zitten met Jezus. Dat overkwam mij begin februari, toen ik een gesprek had met David Geysen, die in het nieuwe stuk Zie de mens van Toneelgroep De Appel, Jezus speelt.

David woont in het Statenkwartier, komt oorspronkelijk uit Antwerpen, deed zijn toneelopleiding in Maastricht en bleef na een stage bij De Appel hangen. De eerste voorstelling waar hij aan meedeed was Salomé van Oscar Wilde in een vertaling van Gerrit Komrij. Daarna was hij in veel producties aan de Duinstraat te zien, zoals Odysseus, Blik, De goede mens van Sezuan, De storm, Tuin van Holland, Herakles, Casanova en recentelijk Metamorfosen.

David werkt nu 16 jaar bij De Appel, niet alleen als acteur, maar de laatste 10 jaar ook als regisseur. Een aantal regies van zijn hand zijn: Don Quichote, Het woud, Orgia, Ararat, Water (Tuin van Holland), Messen in hennen, Bacchanten, Prometheus (Herakles) en Schiller opus (Volle maan). Naast zijn werk bij Toneelgroep De Appel heeft hij bij diverse andere toneelgezelschappen geacteerd en geregisseerd, waaronder Jeugdtheaterschool Rabarber en Toneelgroep Bleu. Verder schrijft hij ook. Hij was de auteur en regisseur van de kindervoorstelling De drijvende stad in het decor van Casanova en hij schrijft ieder jaar de kerstproductie van Jeugdtheaterschool Rabarber. Verder zet hij zijn expertise in voor jonge theatermakers in Den Haag. Ik zit met een veelzijdig man aan tafel onder het genot van een cappucino.

Hij vindt het prettig wonen in het Statenkwartier. Dicht bij de zee, het gemeentemuseum en het GEM, waar het heerlijk toeven is op het terras met een goed boek, aangeschaft bij Paagman: "Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrijwel nooit in het centrum van Den Haag kom. Alles is hier. Ik vind de programmering van het Gemeentemuseum en het GEM ook zo goed."

Blijkbaar is Toneelgroep De Appel erg populair. In februari zijn de laatste voorstellingen van Metamorfosen en als ik op de speeldata klik op de website, zie ik op alle data uitverkocht staan. David nuanceert dit een beetje: "In het begin van het seizoen was het minder druk bij Metamorfosen en nu kunnen we de stoelen niet aangesleept krijgen. Ondertussen repeteren we voor Zie de mens, een nieuw marathonstuk over het leven en de vervolging van de volgelingen van Jezus. De eerste regie bij De Appel van de nieuwe artistiek leider Arie de Mol, geschreven door Erik-Ward Geerlings."

David was verrast toen hij hoorde dat hij de rol van Jezus ging spelen. Hij kreeg direct de beelden van Jesus Christ, Superstar op zijn netvlies. Hij noemt dat best lastig, dat iedereen al zo'n beeld heeft van Jezus en om daar dan een eigen vorm aan te geven. Het gaat hem meer om de filosofie van Jezus: "Je kunt de Romeinen met wapens bestrijden, maar waarom zou je ze niet omhelzen?"

Bij het ontstaan van het idee van Zie de mens, kon men niet bevroeden hoe actueel het onderwerp religie zou zijn tijdens de opvoering van het stuk. Vanaf 2 april te zien in het Appeltheater aan de Duinstraat. Apart is overigens dat het Nationale Toneel 10 dagen later in première gaat met Genesis in het Zuiderstrandtheater, zodat in Scheveningen zowel het oude, als het nieuwe testament worden opgevoerd.

Natuurlijk moeten wij het stuk in het Appeltheater gaan bekijken, omdat er een wijkgenoot in speelt, maar David heeft vast nog wel andere redenen waarom we moeten komen kijken? Hij noemt het een mooi en bijzonder stuk met het prachtige taalgebruik van Erik-Ward Geerlings. Hij vult aan: "Het leuke van een marathon is de sfeer, dat je urenlang met 300 mensen vertoeft als toeschouwer en met hen samen eet tijdens de 2 pauzes. Je kijkt naar het geploeter van de volgelingen van Jezus, die ik natuurlijk heel mooi ga spelen." Het stuk heet Zie de mens. De vraag is: waarom lopen mensen achter een ideologie aan? Hoe ontwikkelt zo'n ideologie zich? Kan het actueler?

Misschien dat u Jezus tegen komt op de Fred, maar u komt hem zeker tegen als u de komende maanden naar de voorstelling in het Appeltheater gaat.

| Meer