Zeezicht 3

Zie de mens

Persreacties

Zie de mens

Theaterkrant.nl

De intocht van De Mol bij De Appel is naar vorm en inhoud glansrijk geslaagd.  Erik-Ward Geerlings schreef een uitstekend script waarin hij niet van verhaaltje naar verhaaltje springt, maar de onderlinge verhoudingen ruimte geeft en uitwerkt. Zie de mens is voor alles een uitstekende teamprestatie. De scènes van Jezus (David Geysen) en Maria - Geert de Jong speelt een glansrol - horen bij de beste van het stuk. Alle acteurs zijn goed op dreef, de vormgeving van Theo Tienhooven ziet er prima uit, de blues en gospel met eigenwijs randje uit Erik Vandenberges ruime instrumentarium is een prima motor. Zie de mens kun je een theater historische gebeurtenis noemen. ... een meer dan avondvullend spektakel, met een maaltijd tussen de bedrijven door.
Hele recensie lezen

Scènes.nu

 Geen nieuwe kijk op Jezus in fraaie Zie de mens bij Toneelgroep de Appel. ... in Zie de mens doet Jezus vooral denken aan Mahatma Gandhi. Zie de mens is een zeer aantrekkelijke voorstelling geworden.
De taal die Erik-Ward Geerlings meegaf aan Jezus en zijn volgelingen is nergens hoogdravend en bestaat vooral uit soepele tekstregels. Mooi is te zien hoe de volgelingen van Jezus gezamenlijk worstelen met het in praktijk brengen van hun idealen: liefde en geweldloosheid.
Geerlings en De Mol zochten ook naar de redenen waarom een eenvoudige timmerman zoveel navolgers kon krijgen. Dat komt tot uiting in het ensemble waarin de verschillende personages allen hun eigen motieven hebben, van puur economisch tot ideologisch of louter persoonlijk. Op fraaie wijze worden de verschillende dilemma's van het praktiseren van een ideologie zichtbaar gemaakt. Hoe ver wil je gaan in je keuze en welke rol spelen familiebanden? Geert de Jong als Maria maakt dat op navrante wijze duidelijk, ook nadat Jezus is gekruisigd.
Regie, spel en aankleding zijn uitstekend in balans. Alle acteurs zijn sterk op dreef en worden fraai voortgestuwd door de soundscape van Carl Beukman en de livemuziek van Erik Vandenberge, een aantrekkelijke mix van blues, gospel en worksongs, meegezongen door het voltallige ensemble.
... echt nieuwe gezichtspunten zijn moeilijk te ontwaren in Zie de mens. Dat is echter geen bezwaar omdat de voorstelling je wel op indringende wijze aan het denken zet over hoe ver je wilt gaan in het volgen van je idealen.
Hele recensie lezen

Den Haag Centraal

In Zie de mens is de theaterfantasie weer aan de macht, met het hele ensemble vol overgave in een grote reeks van (dubbel)rollen, met een ongewone toneelbouw in de Appelruimte, speelt muziek weer een belangrijke rol en is de lengte van de voorstelling een marathon met pauzes voor diner en dessert...
Als epos wordt Zie de mens met verve neergezet.
Visueel sterk theater, gesteund door zeer effectieve gitaarmuziek van Erik Vandenberge en een soundscape van Carl Beukman. ... een mengsel van blues en gospels, en die laatste worden door het voltallige ensemble indrukwekkend meegezongen.
... tot en met het sterke, wat onverwachte, gebruik van videobeelden voor indringende close-ups van Geert de Jong (Maria) en Hugo Maerten (Petrus) aan het slot.
David Geysen als Jezus groeit in zijn rol.
... in het derde deel wordt het werkelijk drama als de verhouding tussen moeder Maria en Jezus uitgewerkt. Dan is het écht, nieuw theater en zie je de mens.
Geert de Jong is prachtig als de moeder die onmachtig moet toezien hoe ze haar zoon kwijtraakt. De close-ups van haar gelaat via de video krijg je dan niet meer van je netvlies.

Telegraaf

 ... bevlogen spel van alle acteurs met o.a. een fantastisch spelende Marguerite de Brauw als Susanna en een geloofwaardige veelkleurige Bob Schwarze als Judas. Momenten die emotioneel echt raken..., dan gaat het met name om de scènes tussen Maria, prachtig ingeleefd gespeeld door Geert de Jong, en Jezus (David Geysen). Want een moeder die lijdzaam moet toezien hoe haar kind zijn eigen ondergang tegemoet gaat, dat komt binnen.
Zie de mens is een onderhoudende voorstelling, met fijne acteurs, mooie beelden en sfeervolle blues van eenmansband Erik Vandenberge.

NRC Handelsblad

Geestig en licht, zo begint Zie de mens.
... Johannes (Iwan Walhain) neemt ze een voor een mee in een vijvertje op het toneel, en Walhain maakt een aanstekelijk komisch nummer van dat zelfgenoegzame ritueel. Spannend is de komst van zijn neef Jezus uit Nazareth (David Geysen). Boos en verward na de dood van zijn vader, ruziet die met Johannes en betwist luidkeels diens gaven. Interessante regiekeuze, deze getroebleerde en licht ontvlambare Jezus. En Geysen speelt hem spannend, soms broedend, dan kolkend en ziedend. Ook de veertig dagen die Jezus vervolgens in de woestijn doorbrengt speelt hij mooi; zijn leed bijna ondraaglijk voor de toeschouwer. Het is een belangrijk verwarrend moment in de voorstelling: ziet Jezus hier nu het licht, of wordt hij gek?
... een vaak lekker gespeelde, aanstekelijk gemusiceerde hervertelling van een overbekend verhaal. Zo maakt De Mol geen vlekkeloos, maar toch zeker een beloftevol debuut.

Zinweb.nl en Baarnsche Courant

Mooi theaterstuk over Jezus! Je krijgt in 4 en ½ uur een menselijk beeld van Jezus uit Nazareth. En nog veel meer: je volgt zijn leerlingen, de worsteling van moeder Maria, de strijd met de overheersers, de dood van Jezus.
'Het gaat niet over Jezus Christus, maar over Jezus van Nazareth'. De mens met zijn aanvechtingen en twijfels. De mens ook die worstelt met de beelden en verwachtingen van anderen. Gaandeweg ontdek je als kijker dat Jezus zeer geïnteresseerd is in mensen, kwetsbare mensen, hen troost, beter maakt en op de been helpt. Maar de leerlingen willen meer: actie en verzet tegen de Romeinse overheersers. Ze willen ook dat Jezus zijn oordeel geeft over morele zaken. Maar Jezus weigert. Stelt wedervragen. Bijzonder aan de voorstelling is dat regisseur en schrijver vooral geïnteresseerd zijn in de volgelingen van Jezus. We weten dat de Bijbel vol staat met interpretaties van en duidingen over Jezus. Maar in dit stuk wordt je opnieuw geconfronteerd met de meest eigenlijke vraag: wie was hij eigenlijk? Ieder voor zich probeert antwoord te geven op die vraag. Er zijn veel antwoorden. En ook Zie de mens is een interpretatie. Ook de schrijver van dit toneelstuk is net als Judas (die een politieke Jezus wil) of als Magdalena (die een meer spirituele Jezus wil) bezig om Jezus te vormen naar zijn beeld en verwachting. De Jezus in dit stuk is de twijfelaar, iemand die worstelt met zijn leven, met God, als God er al zou zijn. In deze tijd van ideologieën en zwart-wit antwoorden is het wel een verademing, dat zoeken. Ik weet het: het Nieuwe Testament kent geen één duidelijk afgerond beeld van Jezus. Hij is altijd weer anders. Dat voelde ik ook in dit stuk. De volgelingen willen hem claimen, maar Jezus glipt steeds tussen hun vingers door. Hij verwart Petrus, Judas, Magdalena en zeker ook zijn moeder Maria. Dat element raakte mij. Je krijgt Jezus niet echt voor je eigen karretje. Het einde is mooi...
En verder, het decor is sterk in zijn eenvoud. De muziek van Erik Vandenberge is betoverend mooi. De personages spelen stuk voor stuk hun rol met passie. Mij sprak Iwan Walhain erg aan in zijn rol als Johannes de Doper en later als Kajafaz. Het is ook een belevenis om na een lange zit tussen de bedrijven door aan te schuiven voor maaltijd en dessert en met anderen je ervaringen te delen bij Bijbelse gerechten.
Hele recensie lezen

AD Haagsche Courant

Bezoekers prijzen debuut Arie de Mol.
Gelovigen en ongelovigen zijn vol lof over de voorstelling Zie de mens, waarin Toneelgroep De Appel zich waagt aan het thema 'Jezus'.

Trouw

Het decor (Theo Tienhooven) is een veelbelovende blikvanger.
De titel Zie de mens zegt het al. Niet bij Jezus blijven steken, maar inspelen op de invloed op de mens. Door alle tijden heen. ... Arie de Mol ... als buitenstaander in een vorm, de theatermarathon, daar is moed voor nodig. Zeker als de intentie eerder filosofisch dan oogstrelend is. De Mol en schrijver Erik-Ward Geerlings hebben daarbij keuzes gemaakt, die van het publiek een vergaande onbevangenheid vragen.
... beeldende scènes. Veelzeggend over hoe makkelijk de mens zich laat inpalmen door charismatisch leiders.

Nederlands Dagblad

Het is knap hoe de makers nieuwe motieven en humor hebben gevonden in het overbekende verhaal rond Jezus. Interessant is de uitgediepte relatie tussen Jezus (David Geysen) en zijn moeder Maria (Geert de Jong) waarbij Maria Jezus van zijn zelf gekozen dood probeert af te brengen. ... dit alles wordt begeleid door live muziek op oosters aandoende instrumenten die de sfeer van de scènes onderstreept.
Voor niet-gelovigen kan de voorstelling sympathie voor Jezus' diepzinnigheid brengen en als gelovige kan de mens Jezus dichterbij komen.
... voelbare toewijding van de acteurs.

| Meer