Zeezicht 1

Blik

Persreacties

affiche Blik, ontwerp Aus Greidanus

De Volkskrant
Wie deze week over het strand van West-Terschelling wandelt, kan opeens op 80 meter snelweg stuiten. Op de dubbele streep asfalt die door het zand is getrokken, staat een stoet auto's, busjes, aanhangers en caravans. In de file dus. Wie 's avonds in het schemerdonker komt, ziet in dit spectaculaire decor (Guus van Geffen) twaalf acteurs en muzikanten van Toneelgroep De Appel hun postapocalyptische Oerolvoorstelling spelen, Blik. Over een land over zijn toeren dat krakend en botsend tot stilstand komt.
Het is weer Oerol Festival op Terschelling. Dat betekent een ruime week groots en indrukwekkend, maar ook grotesk theater op een keur aan locaties overal op het eiland. Intiemer toneel is er ook, in schuren en tenten, maar de omvangrijke producties trekken uiteraard de meeste aan-dacht. En soms is groter ook beter.
De allergrootste op het eiland is die van De Appel. Tussen alle auto's speelt de groep een hallucinerende voorstelling met een eclectische mix van muziek. Als sardientjes die uit hun blik glibberen, vallen de spelers uit hun wagens. Sacha Bulthuis sloopt onder luid gejoel een auto. David Geysen verhangt zich aan een lantaarnpaal. Blik is krachtige en effectieve verbeelding van regisseur Aus Greidanus' grimmige toekomstvisie op de mens.

NRC Handelsblad
Een decor van tachtig meter breed en een immense diepte: deze afmetingen zijn ondenkbaar in het reguliere
theater, maar niet op het theaterfestival Oerol. Dwars over het strand van West-Terschelling loopt een eindeloze strook
toneelasfalt. Hier is de hedendaagse samenleving, gericht op snelheid en vooruitgang, tot stilstand gekomen.
Een vrachtwagen, de Jaguar van het puissant rijke echtpaar: ze staan vast, in gedeelde woede van de automobilisten.
In de voorstelling Blik door Toneelgroep De Appel uit Den Haag dwingt de file de betrokkenen tot tijdverdrijf, kwaadschiks of goedschiks. Een operazangeres klimt op het dak en heft een juichende sopraanaria aan. Dit leidt tot een uitbarsting van de rijke dame, die een mortiergeweer afvuurt. Dan volgt een mooie scène: twee automobilisten, de actrices Sacha Bulthuis en Geert de Jong, slopen elkaars auto. De spiegel gaat eraf, het motorblok aan gruzelementen. Onderwijl klinkt heise muziek.
Toneel bestemd voor Oerol neemt de omgeving als uitgangspunt. Regisseur Aus Greidanus gaat de weidsheid van het strand te lijf met een imposant decor en filmische beelden die het mooiste van Fellini in zich verenigen.

toneel.blog.nl
Blik, een overdonderend samenraapsel van grappige, muzikale, beeldende scènes, liedjes en choreografieën.
Het publiek wordt heftig uit de tijdelijke dip wakkergeschud door de bijzonder knappe, live gesproken toespraak van een gemaskerde David Geysen. Ineens word je een subtiel, politiek tintje gewaar en de kijker wordt bij zijn lurven gegrepen. Fijn om te horen en spetterend om te zien. Het publiek reikt naar voren en wil meer. De mini-maatschappij heeft echter zijn leider gevonden en vertrekt. De file roerloos achter zich latend.
Blik is een visueel spektakel dat absoluut de moeite waard is te gaan bekijken.

CultuurpodiumOnline.nl
Andere fraaie scènes zijn die waarin twee paren een hartstochtelijke tango dansen over het asfalt, begeleid door de Branko Galoic Band die boven op een oplegger een plekje heeft gezocht of de filebrede linedance. En natuurlijk niet te vergeten de toespraken van de idealisten en de fascisten die dezelfde woorden gebruiken met een totaal andere betekenis. De voorstelling zit vol met Fellini-achtige beelden zoals mezzosopraan Violetta Lazin die vanaf een ladder tegen een caravan een prachtige aria ten gehore brengt.
Blik is een beeldend locatietheater waarbij je oren en ogen tekort komt om alles te zien wat er gebeurt op die 80 meter. Een werveling van elkaar opvolgende scènes van muziek, dans, slapstick en herkenbare dialogen in een strakke choreografie die er allemaal heel gemakkelijk uit laat zien. Ondanks de hier en daar wrange en serieuze stukjes overheerst de humor en de relativering in de voorstelling en lost ook de verstopping zich (althans onverdrachtelijk) aan het einde op.
Blik wordt ongetwijfeld één van de festivalhits op Oerol omdat het lichtvoetigheid en humor combineert met wat serieuzere thema's tot een evenwichtige en sprankelende voorstelling. Het was dan ook volkomen naturel dat er na de premièrevoorstelling spontaan een swingende afterparty ontstond op het asfalt.

Algemeen Dagblad
Van een heel andere orde, is Blik van Toneelgroep De Appel. Hoe begrijpelijk ook dat Joop Mulder zijn eigen theaterkinderen in het zonnetje wil zetten, dit visuele en muzikale spektakel zou een heel wat logischere openingsvoorstelling zijn geweest. Bij het Groene Strand staat een file in de leegte. De gestrande automobilisten reageren op de stilstand als bij een tot leven gekomen surrealistisch schilderij. Grillig, clownesk, onheilspellend en vol verlangen. Verbeelding aan de macht.

AD Haagsche Courant
Blik is prachtig surrealistisch theater, dat aan het slot een extra accent krijgt met clowneske maskers. De spelers zijn dan uitvergrotingen uit de menselijke maatschappij, rechtstreeks uit een schilderij van James Ensor gestapt. Zo de file in...

Telegraaf
De kortste snelweg van Nederland is deze week te vinden op Terschelling. Hij gaat van niets naar nergens en staat
vol auto's. Deze file, veroorzaakt door Toneelgroep De Appel, is dit jaar een van de blikvangers op het Oerol Festival. Blik is een muzikale montagevoorstelling rond mensen in een verkeersopstopping. Met gesloten portier bevinden zij zich allemaal in eigen wereldjes, die met elkaar in botsing komen als er wordt uitgestapt. Vooral het duel tussen topactrices Geert de Jong en Sacha Bulthuis is hierbij memorabel: beurtelings trekken zij stukken van elkaars vehikel af, totdat er weinig meer van overblijft dan een rokende puinhoop. De agressieve toon is daarvoor al gezet, door een ruziënd bruidspaar dat elkaar hun piepkleine autootje uitvocht.
Deze kolderieke tragikomedie werd geregisseerd door Aus Greidanus, de artistiek leider van De Appel. Op de Noordsvaarder, een zandvlak-te bij West-Terschelling, creëerde hij een uniek decor in een al even unieke omgeving.

Theatercentraal.nl
Met hun bonte verzameling voertuigen vormen de automobilisten een mooi surrealistisch toneelbeeld in het verlaten zandlandschap. Heel muzikaal en goed uitgevoerd...
Blik bestaat uit scènes die stuk voor stuk geestig en met goed gevoel voor timing worden geacteerd.
Deze voorstelling schuurt nergens. De Appel houdt de toon luchtig - soms is het zelfs regelrechte slapstick - en kiest voor een hoog speeltempo, dans en muziek. Dat dit er op het nachtelijke wad prachtig uitziet, is zeker.

Den Haag Centraal
Toneelgroep De Appel fileert fileleed.
... er vallen rake klappen, er wordt uitbundig, kluchtig en erg fysiek toneelgespeeld, en er wordt veel live muziek gemaakt.

| Meer