Zie De Appel Buiten
Voor het pensioen

Achtergrond Voor het pensioen seizoen 2005/2006/2007 Dramaturgische nota's

Thomas Bernhard, foto NachlassverwaltungVoor het pensioen wordt chronologisch besproken. We volgen het verhaal zoals Bernhard het uitschrijft. Al lezend leggen we relaties en situaties bloot. De verhoudingen, de spanningen tussen de personages worden geduid. Een archeologisch onderzoek van de persoonlijke historiek van de personages. Door het losse zand van hun geblaat, van hun woorden, af te schrapen. Tegenover deze analyse stellen we, in kadertjes, als een soort spiegelcommentaar, citaten en historische gegevens. Belangrijkste bron van deze spiegeling is het werk van Hannah Arendt (Eichmann in Jerusalem. De banaliteit van het kwaad.). Tweede bron is het nazisme met op kop Hitler (Mein Kampf), Himmler en de SS. Na het derde bedrijf verlaten we de grenzen van het stuk en belandden in de actualiteit. Verwijzingen naar krantenartikels bewijzen hoe de gruwel van de Tweede Wereldoorlog vandaag nog leeft. We eindigen deze met een aanval op de patriarchale Westerse cultuur, waarvan paradoxaal genoeg zowel de teksten van Bernhard als het monsterlijk totalitarisme van de nazi's paradigma's zijn. Dit doen we via een bespreking van het werk van Bernhard door Ria Endres (Am Ende angekommen). In de rechter marge staan, als een rode draad, getuigenissen uit de Tweede Oorlog. Al deze citaten zijn afkomstig uit Claude Lanzmans film SHOAH.

verder lezen/downloaden als WORD bestand, als PDF en/of als FLASH bestand.

| Meer