Motel Detroit 2
Voor het pensioen

Publieksreacties Voor het pensioen - seizoen 2005/2006/2007


(De reageeroptie is gesloten.)

Renée de Gans
20/10/2006
Voor het pensioen in Nice

We hebben van de voorstelling genoten - zij het met gemengde gevoelens. Het was af en toe zeer heftig. Op een gegeven moment dacht ik zelfs 'als het televisie was, zette ik het uit', zo diep greep het in.

Cees en Marianne Sens
20/10/2006
Voor het pensioen in Nice

Het was top!

Wouter en Maud Slob
20/10/2006
Voor het pensioen in Nice

Het toneelstuk was van grote klasse!

Jo en Noor Zuketto
20/10/2006
Voor het pensioen in Nice

Het optreden van De Appel was een absoluut hoogtepunt. Het geeft weer heel wat stof tot nadenken ...

Anton en Arda Varekamp
20/10/2006
Voor het pensioen in Nice

Een fantastisch en uitzonderlijk geslaagde middag!

Violette en Aad de Grund
20/10/2006
Voor het pensioen in Nice

Het succes van jullie optreden gaat als een tam-tam langs de hele Côte d'Azur. We worden gebeld door mensen die niet geweest zijn, dat dit kennelijk het beste was dat ooit op toneelgebied hier aan de Côte d'Azur te zien was.

Viola Stoop
18/10/2006
..indrukwekkend, kippenvel en brok in de keel...

...nog geen kwartier thuis na de voorstelling in het LAK in Leiden... Wat een ongelooflijke actrice is Sacha Bulthuis. Bij het eind kreeg ik over m'n hele lijf kippenvel en een brok in de keel van Sacha's ongelooflijke expressiviteit en dramatiek. De tranen lagen op de loer. Ik had haar graag stevig de hand willen schudden! Ben zeer blij de voorstelling gezien te hebben, vreemd en zeer onterecht dat het publiek duidelijk ouder was dan bij een voorstelling van bijvoorbeeld Carver. Ik wil de acteurs bedanken voor deze prachtige & indringende theater-ervaring!

R.J. van Helsdingen
17/10/2006
Voor het pensioen in Utrecht

Mijn vrouw (74) en ik (91) zagen gisteravond in Utrecht het toneelstuk 'Voor het pensioen' van Thomas Bernhard. Wij waren zeer onder de indruk. Niet alleen door het uitstekende spel maar voor mij persoonlijk ook, omdat ik de oorlog ook zeer emotioneel heb meebeleefd. Dit stuk door een Duitser geschreven kan geen overdrijving geweest zijn.(..)

Alex
13/03/2006
Beklemmend

Afgelopen zaterdag (11-3)de try-out bezocht. Indrukwekkend spel van de hele cast en vooral van Terlingen, die werkelijk een angstaanjagende mix van nationaal-socialistische sentimentaliteit en sadisme tentoonspreidt in zijn rol van rechter Höller. Het was letterlijk en figuurlijk een beklemmende ervaring om in Studio 1 opgesloten te zitten in het appartement van Höller en zijn twee arme zusters.

Lisette, Krijn en Suzanne (Sorghvliet)
18/03/2006
Niet het soort toneelstuk waar wij normaal heengaan

Het was niet wat wij ervan verwacht hadden. Wij dachten dat ze in het toneelstuk echt zouden laten zien hoe het in de tijd van de 2e wereldoorlog was. Maar dat was niet zo. Toch was het toneelstuk best wel goed. Het was niet het soort toneelstuk waar wij normaal heengaan. Ze vertelden heel erg veel maar het was allemaal wel duidelijk. Soms was het wel best langdradig. Dat kwam omdat de spelers vaak hele lange teksten achter elkaar zeiden zonder dat iemand ertussendoor wat zei. Wel waren wij duidelijk de jongste toeschouwers. Dat vonden wij niet terecht. Wij vinden dan ook dat er meer jongere mensen naar het toneelstuk moeten gaan. Er zijn veel stukjes die erg grappig zijn. Clara zei niet heel veel maar de blikken die zij trok waren veelzeggend. Ook was Rudolf die eerst met zijn doekje zijn voet afveegde en daarna zijn gezicht heel erg vies en grappig. Krijn was niet echt geschokt door het verhaal. Suzanne wist niet (als het zo echt gaat) dat je leven zo drastisch kan veranderen door een aanslag. Het is niet alleen verwoestend voor degene die de aanslag heeft meegemaakt maar ook voor de mensen in haar/zijn omgeving. Lisette vond het heel erg goed. Kortom het was beter dan dat wij verwacht hadden.

Mirjam van Ditzhuyzen
19/03/2006
genieten

Dat was weer een avondje echt genieten. Vooral het spel tussen de twee zusters. Het was een try-out en ik denk dat het zich nog verder ontwikkelt, nog kleiner en subtieler. Heel mooi. Hier en daar, vooral in het begin, kost het veel inspanning om de tekst te verstaan. Iets te snel. Mompelen in een gordijn als de zaal nog koud is lukt niet echt maar ik ben ervan overtuigd dat dat nog wel zal verbeteren. Helaas was de rol van de broer minder overtuigend vond ik. Zijn bewegingspatroon was te jong en de stembuigingen en de manier waarop hij de taal uitsprak was te jong waardoor ik de hele tijd keek en luisterde naar een jonge man die een rol van een oudere man moest spelen.Er zat iets vrolijks en enthousiasts in zijn motoriek. Dat heeft zo'n man niet. Integendeel, hij moet jaar na jaar iets ophouden dat geeft een verstarring en een krampachtige beheersing naast een plotseling uitbarsting van onbeheerste emotie en dat klinkt en ziet er anders uit. Misschien komt dat nog?! maar verder prachtig. Genieten van scherpe en mooie dialogen. Grappig dat verkeerd dekken van S.Bulthuys. Laat dat er maar in ook al was het niet de bedoeling.

Maarten Mens
27/04/2006
Subliem!

Wat een fantastische voorstelling hebben wij bijgewoond gisteravond. Het is lang geleden dat ik zo werd meegesleept door intens acteerwerk. Door de kleine zetting is ieder gebaar en iedere uitdrukking zichtbaar en dus belangrijk. Het verhaal is wreed en benauwend, maar wordt op zo'n manier gespeeld dat je je toch kunt inleven in de personages. En wat een samenspel. De spanning bij de ingehoudenheid van Geert de Jong tegenover het perfect getimede neurotische gebabbel van Sacha Bulthuis. Een zorgvuldig opgebouwde sfeer die weer verandert als Jules Terlingen bezit neemt van dit krankzinninge samenzijn en onvermijdelijk uitmondt in drama. Complimenten voor deze sublieme prestatie.

Martijn Mens
22/06/2006
En terecht!

Ik hoor net dat Sacha Bulthuis is genomineerd voor een toneelprijs voor haar rol in Voor het Pensioen. Ik kan alleen zeggen: En terecht!

S. de Niet
10/10/2006
Bewondering voor Voor het pensioen

Mijn vrouw en ik zijn bijzonder onder de indruk van eigenlijk alles. Het toneelbeeld, het stuk zelf, het spel. Hoogtepunten: - de tirade van Geert dat ze Jules haat en de schokkende NIET reactie op die uitval; - het 'hele tijd onaangedaan blijven kijken' van Geert; - Sacha die zich in alle bochten wringt om Jules gelukkig en leuk te houden; - het achteloos debiteren van de meest vreselijke zinnen; - de meesterlijk opgebouwde dronkenschap. Het is als een gedicht van Vroman, dat de verhalen nooit genoeg verteld kunnen worden en dat hij elke keer weer moet wennen. Het went nooit. Bedankt voor deze enerverende ervaring.

| Meer