Zie De Appel Buiten
06 Festival

06 Festival - Waarom Maishe Maponya niet naar het 06 Festival kan komen seizoen 2005/2006

A Place of Rock - How the land was stolen! is de titel van de productie van Maishe Maponya. De Appel had hem uitgenodigd om met zijn voorstelling te gast te zijn tijdens het 06 Festival. Dit feest gaat echter niet door.

Maishe Maponya is een toneelauteur en regisseur die jarenlang vocht tegen de apartheid. Na de eerste verkiezingen in 1994 ging Maishe Maponya in de politiek en kreeg een zetel in de Raad voor Cultuur van Johannesburg. Gefrustreerd door de politieke corruptie en incompetentie stopte hij met de politiek. A Place of Rock - How the land was stolen! is een monoloog gebaseerd op het geheime dagboek van de vertaler/klerk van de Britse magistraat in Johannesburg. Zijn onschuldige blik levert een bijzondere kijk op de effecten van kolonialisme en vormen een uitdaging voor thema's waar het Afrikaanse continent nu nog mee worstelt: de controle van het land en het grondbezit. 'Wanneer men dit thema niet snel aanpakt, stevenen we op een ramp af,' zegt hij. Hij verwijst naar de extreme situatie in Zimbabwe (zie dagboek Zuid Afrika). Maishe Maponya maakte deze productie in eigen beheer. De voorstelling is in The Market Theatre in Johannesburg in première gegaan.

Het 06 Festival is voor De Appel een groot avontuur. Op artistiek vlak wordt gestart met een internationale samenwerking met jonge acteurs en een theatermaker uit Zuid Afrika (Mike van Graan). Daarnaast biedt Toneelgroep De Appel ruimte aan jong Nederlands talent. Maar het 06 Festival is ook financieel geen eenvoudige klus. Daarom werd bij diverse fondsen extra geld aangevraagd. De Appel wilde drie producties maken met studenten uit Zuid Afrika en uit Nederland, twee gastvoorstellingen uitnodigen, het festival ook in Vlaanderen uitbrengen (het Antwerpse Zuiderpershuis was geïnteresseerd) en verschillende randactiviteiten organiseren. Gebrek aan financiële middelen resulteerde in het noodgedwongen knippen in de oorspronkelijke plannen. Hierbij viel de productie van Maishe Maponya uit de boot.

Begin april had Maishe Maponya nog een afspraak met een ambtenaar van het Department of Arts & Culture uit Johannesburg. Men had hem tijdens een informeel gesprek steun beloofd. Op 30 maart ontving De Appel het volgende mailtje van Maishe:

Dear Alain

My mail has not been working for about 10 days. Unfortunately the person I was asked to meet with in department has not shown his face even after several calls and promises of coming back to me for a meeting. This means that we just have to throw in the towel and give up on our attempts to come to the festival.

This is so sad especially after South Africa was raving mad about the achievements of Tsotsi (the film). I fail to understand how anybody in positions of power should want to tout the name of South Africa when they are not prepared to pay for it. South Africa was supposed to be the first ones to jump at the opportunity for any production to be invited to the festival because it is selling the name of South Africa.

Anyway, I want to thank you very much for showing an interest and making a move on this attempt. I will hold it high in esteem.

All the best with the rest of the program and all the participants. Please keep my contact details and I will do likewise.

Regards

Maishe Maponya

Jammer. Maar roept dit geen vragen op? Iedereen reageert enthousiast als je het over internationale culturele uitwisseling hebt. Alleen blijkt er altijd te weinig geld te zijn om dit waar te maken. Dan wordt cultuur ineens niet zo belangrijk meer. In deze wereld gaan de deuren makkelijker open als je met een zak vol diamanten of wapens aan internationale 'uitwisseling' doet. Dat levert uiteraard meer op dan cultuur ? denkt men ?

De tekst van A Place of Rock - How the land was stolen! kan van deze website gedownload worden.

Alain Pringels, dramaturg Toneelgroep De Appel

| Meer