|
![]() |
|

David Geysen: 'We bouwen. Elke dag opnieuw. We hebben een decor. Een voorstel. We zien of het werkt. Eerst de tekst. De tekst elke keer opnieuw laten geboren worden. Luisterend zoeken naar elkaar. Onderzoek van de tekst.'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buiten voor de deur laat zien dat het een heftige strijd is om een catastrofe - in dit stuk is die catastrofe de Tweede Wereldoorlog - te boven te komen. Een buitenstaander voelt zich hulpeloos en gefrustreerd in zijn pogingen om sociale barrières te doorbreken of om een reden tot leven te vinden. Dit zijn algemeen bekende situaties en nog steeds herkenbaar in de huidige maatschappij, waarmee dit stuk nog niks aan actualiteit verloren heeft.
Het einde van het stuk heeft al vanaf het begin veel discussie opgeleverd. Gaat Beckmann dood of blijft hij leven? Of heeft Beckmann zichzelf in het begin echt in de Elbe gegooid en is het stuk vervolgens een droom die aan hem voorbij trekt? Wolfgang Borchert heeft zelf in een brief aan Max Grantz verklaard:
Beckmann geht am Ende nicht in die Elbe. Er schreit nach Antwort. Er fragt nach Gott! Er fragt nach der Liebe! Er fragt nach dem Nebenmann! Er fragt nach dem Sinn des Lebens auf dieser Welt! Und er bekommt keine Antwort. Es gibt keine. Das Leben selbst is die Antwort.
Bron: Gordon Burgess, The Life and Works of Wolfgang Borchert, Rochester N.Y.: Camden House, 2003, 154.
Zal de discussie wederom oplaaien door de regie van David Geysen?
Iris van Dijk, stagiaire dramaturgie