Zie de mens: laatste voorstellingen t/m 11 oktober

Publieksreacties

(De reageeroptie is gesloten.)

Zie de mens

Ik genoten van dit toneelstuk, fantastisch gespeeld. Vooral Geert de Jong als Maria was indrukwekkend.

Fantastisch!

Zondag 4 oktober waren wij in uw theater bij de voorstelling 'Zie de mens' wij vonden het fantastisch! De scène waarin David Geysen de verzoeking (bekoring) in de woestijn speelt na de doop in de Jordaan is voor ons onvergetelijk. We dachten dat we dat verhaal kenden uit de bijbel .... 40 dagen in de woestijn....  maar hier kreeg het verhaal inhoud!  Pijnigend gezoek naar de weg die gegaan moet worden. Brrrr.
Ook vonden we de rol van Geert de Jong als moeder Maria erg indrukwekkend.
We gingen de afgelopen jaren niet vaak naar toneel, meer naar concerten en soms opera, maar na Zie de mens zullen we vast vaker naar het theater gaan.

Wederom een groot succes!

Met een grote groep leerlingen zijn we naar Zie de mens geweest. Ondanks dat we helemaal vanuit Bilthoven moeten komen, is de Werkplaats een trouwe bezoeker van De Appel. Vooral de bijzondere projecten, zoals de marathons missen we eigenlijk nooit. Wederom was het bezoek aan Zie de Mens een groot succes. Wat een heerlijk gespeelde voorstelling, inventief en mooi vormgegeven, fijne muziek en meeslepend. De focus op Jezus als mens, met de mystiek en het effect van de profetie vooral bij de aanhangers en volgers, wat een goede keuze! Hoewel een aantal leerlingen dat juist jammer vonden. Reacties sturen we door!

Zie de mens

Wat een prachtig stuk over het leven van Jezus. Maar vooral ook over de mensen om hem heen. Ook de rol van Maria was indrukwekkend. 't Deed me denken aan het boekje 'The testament of Mary' van Colm Toibin. Wat ook zo'n andere kijk geeft op Maria als moeder van Jezus. Een avond om aan terug te denken. En toneel op zijn best....

Zie de Mens

Geweldig boeiende voorstelling. We blijven napraten. Ook de muziek is indrukwekkend.

Ook de tweede keer

Voor de tweede keer De Mens Gezien, maar dit keer met een groep van de Remonstrantse Gemeente Utrecht. Iedereen was blij dat hij/zij was komen kijken en onder de indruk van het toneelstuk. Ik zag het voor de tweede keer en heb weer net zo geboeid zitten kijken. Ik ben zeer onder de indruk van de emotionele en fysieke prestaties van de acteurs, die iedere voorstelling weer moeten spelen alsof het de eerste keer is. En dat met deze aangrijpende rollen. Iedere avond weer met al je vezels in je personage duiken... petje af. Ook voor degenen die een deel in kletsnatte kleren spelen. Dit keer met tekstboekje op schoot gezeten. Hier en daar heb ik strepen en uitroeptekens gezet. Misschien worden die stukken nog eens een schriftlezing in een dienst. Bijvoorbeeld het stuk bergrede, maar dan volgens Eric-Ward Geerlings. Mooie weergave. Ben nog steeds heel content met het zoekende beeld wat jullie van Jezus neerzetten. Soms is het lastig om de dubbelrollen uit elkaar te houden. Dat gaat weer makkelijker met het boekje er bij. Het hilarische-humoristische houdt het aards - fijn! Ja en dan het e..........., nee daar zeg ik niks over - dat blijft een leuke verrassing! Goed gecast! Lief dattie een appeltje krijgt van Jezus.

Inspiratie

Wat een prachtstuk! De afwisseling tussen dramatische en hilarische scènes zorgde ervoor dat ik continu geboeid bleef. Geweldig acteerwerk, en wat is die Jezus toch mooi neergezet. Ik was, en zal dat blijven, zwaar onder de indruk. Men zou kunnen zeggen dat Jezus de eerste communist is... wat een voorbeeld! De muziek was helemaal naar mijn smaak, maar los van dat ook gewoon van goede kwaliteit op zichzelf. Al met al een goddelijk mooi stuk met een wonderlijke crew. Bedankt!

Toneel zoals toneel bedoeld is

We hebben genoten van een geweldige voorstelling over het leven van Jezus, bezien vanuit de menselijke kant. Vol van verrassende theatervondsten en goed acteerwerk. In combinatie met diner en dessert alsook gesprekken met de andere bezoekers een heerlijk avondje uit.

Fascinerend

We vonden het een belevenis. Het eerste deel moesten we oude interpretaties stevig loslaten, maar wat een vondsten. Vanaf begin tweede deel werden we helemaal meegenomen. Erg mooi, ook geestig hier en daar (een geweldige Hugo Maerten in zijn rollen). Ontroerend. De muziek vonden wij heel erg mooi en versterkend. Dank!

Fascinerend!

Fascinerend was het spel, de visie, de mens achter het al oude verhaal te ontmoeten. Fascinerend was de muzikant, veelzijdig en puur!

Jezus in Scheveningen

Afgelopen zaterdag hebben we genoten van een fascinerende theatervoorstelling ZIE DE MENS. Uiterst boeiend hoe het bijbelse verhaal over Jezus verbeeld is. Theologisch ook zeer interessant!

Bijzonder

Het is gelukt wat vrienden mee te krijgen naar de voorstelling, na afloop wilden we gewoon niet weg!! Grandioos en tegelijkertijd veel emoties.

Zie de mens

Boeiende voorstelling, mooie personages en de begeleidende muziek was zeer verrassend!

GENOTEN!!

Geweldige voorstelling. Van de eerste tot de laatste minuut méér dan genoten. Prachtig spel en geweldige muzikale begeleiding.

Iets voor christenmensen

Een wel heel boeiende kijk op het Bijbelverhaal die jullie hier bieden. Het bevreemdde ons dat het (voor het eerst naar ons gevoel) niet uitverkocht was. Alle dominees van alle kerkgenootschappen zouden dit moeten ondergaan. En daarna in gesprek met elkaar. Natuurlijk is het hilarisch (voor sommigen wellicht blasfemisch) dat Jezus zomaar in de Jordaan dondert en dan nogal rommelig gedoopt wordt. Maar er gebeurt wel iets. Met doper en met gedoopte. Jezus kwam overtuigend over als zoekende mens. De dialoog tussen Maria en Jezus stemt tot diep nadenken. Dat Johannes de Doper is gekruisigd zoals hier voorgesteld wordt, is waarschijnlijker dan het ongeloofwaardige verhaal van zijn onthoofding; één kruisiging is genoeg in het Bijbelverhaal. Elegant, dat het aantal vrouwelijke discipelen gelijk is aan het aantal mannelijke in de voorstelling. Onvergetelijk. Gespreksstof met christenen.

Een prachtige voorstelling die stemt tot nadenken

Door een in wezen bijbels verhaal op zo'n wijze te laten zien en horen is het heel actueel. Heel goed gespeeld door alle acteurs in veel dubbelrollen. Schitterend en heel veel stof tot nadenken.

Totaal genieten

Weer een voorstelling zoals ik van De Appel in het verleden heb mee mogen maken. Klasse, klasse voor de hele groep. En een compliment aan de kok, helemaal in stijl. De Appel is een omweg waard!

De muziek...!

Het was weer genieten. De Appel is De Appel gebleven. Theologisch gezien zat het boeiend in elkaar; bijna alles is te verdedigen, behalve het kruisigen van Johannes in plaats van zijn onthoofding (ook wreed maar wat moeilijker uit te beelden wellicht) en het breken van Jezus' benen; dat gebeurde juist niet. Maar waar hebben we het over. De muziek was fascinerend, Erik kan alles, en wat hij deed en zong vervolmaakte het geheel. En het geheel was al geweldig: topacteurs en topfiguranten.

Schitterende avond!

Wederom hebben we genoten van het onovertroffen spel met een fascinerende muzikale begeleiding. De inhoud was boeiend en nodigt uit tot nadenken, zeker ook naar de actualiteit van deze dagen. Het was TOP.

Zie uit naar het volgende

Heb weer als van ouds genoten van diepgang, spel en aankleding.

Knap toneelwerk

Een mooie voorstelling. Nog steeds actueel, mooi vormgegeven, sterke spelers, mooie muziek, verrassend decor en een heerlijk twee gangen diner.

Prachtige totaalervaring

Wederom heeft De Appel mij weer geboeid van begin tot einde, en dat 4 uur lang. Het gezelschap presenteert een visie op Jezus en zijn volgers die je aan het denken zet. Complimenten voor Arie de Mol, Alain Pringels, de spelers en alle anderen die hebben meegewerkt. Vooral Iwan Walhain, die moeiteloos van Johannes de Doper naar lepralijder oversprong, stal voor mij de show. Over alles leek nagedacht: het decor werd ontzettend doeltreffend gebruikt en het eten was heerlijk. Kers op de taart was de livemuziek van Erik Vandenberge, die het stuk net dat beetje extra 'feeling' gaf. Ik was sprakeloos!

Van alle tijden

Door de muziek waande ik mij eerst in het broeierige Mississippi tussen de zwarte slaven van de groot grondbezitters, om te eindigen in het nu, met stromen van mensen op de vlucht voor geweld, onderdrukking, geloof, tevergeefs op zoek naar rust en vrede in landen bevolkt met mensen die niets menselijks vreemd zijn. Een repeterend patroon, waaraan de mens nooit zal ontsnappen.

Prachtige voorstelling

Wederom genoten we van een voorstelling van Toneelgroep De Appel. Met name het slot van de eerste acte was indrukwekkend.

Briljant

Ik heb ontzettend genoten, van de prachtige plekken waar we zaten, het knappe decor, van zwembad tot laatste avondmaal. Erg doordacht allemaal. De kostuums en rolwisselingen. Ook de muzikant, de veelzijdige muzikant moet ik zeggen, die het stuk zeer ondersteunde met zijn instrumenten en zelfgemaakte instrument. Heel gaaf gedaan. Ik heb van A t/m Z genoten. Het bleef boeiend, continue, zoveel plekken om te kijken, goed verstaanbaar, mooi met het licht. In de pauze zeer genoten van het heerlijke diner van Jeroen van Loon, mijn complimenten, voor de ingenieuze wijze waarop hij een heerlijk voedzame maaltijd in elkaar had gezet en die toetjes, wat 'n plezier. Het was 'n geweldige avond, om zeker nog eens over te doen bij De Appel. Veel toi toi toi met de volgende voorstellingen.

Prachtig, maar soms wat traag

Mooie voorstelling met veel humor en prachtige scènes (o.a. dopen door Johannes, aanklacht tegen Magdalena, twijfel van Thomas, wanhoop van Maria). Soms wat te traag (o.a.: Jezus verblijf in de woestijn, dialoog tussen Maria en Jezus in de gevangenis) waardoor deze scènes voor mij aan intensiteit inboetten. Hierdoor was ik meer gecharmeerd van deel 2 en 3 dan van deel 1.

Super

Wat een prachtige toneelavond, dank!

Zo ziet De Appel de mens

Mooie voorstelling. Prachtig met de begeleidende muziek (en zang) en videobeelden. Complimenten voor de acteurs, regisseur, tekstschrijvers en dramaturg(en). Een verrassende invalshoek om naar het leven van Jesus te kijken.

Inhoudelijk

Prachtige inhoud, inderdaad zie de mens. Vertrouwen en leven vanuit liefde. Mooi neergezet. In combinatie met gezellig eten en praten met anderen. Blijft een goede formule. Weer ontzettend genoten!!

Goed stuk

Weer genoten van de prachtige voorstelling. Geweldig spel, decor, kostuums kortom weer geweldig. Eten was weer prima en heel gezellig.

zie de mens

Prachtige voorstelling! Sterk spel, maar het blijkt lastig om de evangeliën in een spannend verhaal neer te zetten. Maar de poging is moedig en gedurfd en het bezoek was alleszins de moeite waard. Het concept met diner is ook leuk, want je praat tijdens het eten met volkomen onbekende mensen over de voorstelling. Leuk!

Geweldig stuk

Fantastisch spel, tekst, decor en kostuums. We hebben weer genoten van deze prachtige voorstelling. Het eten was ook heerlijk. We kijken uit naar de volgende 'marathon'.

Genoten!

Gisteren hebben we genoten van jullie prachtige voorstelling en van het bijbehorende eten. Met zeer veel zorg door de kok gemaakt. Hulde voor zijn zorg en het was heerlijk!

Niet uitstellen...GAAN

Fantastisch, steengoed. Heerlijk om weer mee gesleept te worden door de personages, want dat is voor mij toch heel belangrijk als ik naar toneel ga kijken. En iedereen is zo goed. Eerlijk gezegd is dat (en alleen dat) wat ik in de laatste voorstellingen van De Appel wel gemist heb. Ben weer hartstikke nieuwsgierig naar de volgende productie, maar eerst naar Zie De Appel Buiten.

Steengoed

Steengoed en met passie gespeeld. Heel herkenbaar voor iedereen. Echt geweldig! Zal me altijd bijblijven. Dank aan alle Appelspelers.

Weer eens genoten

Na aanvankelijk groot enthousiasme bij de eerste marathonvoorstelling Tantalus elke keer teleurgesteld bij de volgende marathonvoorstellingen, niet vanwege het getoonde spel en entourage, maar door de soms ellenlange verhalende scènes die nauwelijks mijn aandacht en die van mijn vrouw vast konden houden. Nu eindelijk weer eens een echt onderhoudend toneelstuk gezien, met goed spel, goede dialogen, spelend in de oudheid, maar met duidelijke vingerwijzingen naar het heden. Houd dit vast. Alleen jammer dat niet de gehele tekst voor mij hoorbaar was. Gehele opzet van de marathon met eten tussendoor als vanouds goed.

Prachtige bewerking van een bijzonder verhaal

Heel geweldig, vooral de muziek en de figuur van Maria hebben me geraakt. Goed aangevoeld hoe een moeder zich zorgen kan maken over een rebelse zoon. Bijzonder hoe mensen reageren op de mens Jezus.Veel dank!

Gedurfd

Waarlijk, het Appeltableau is opgestaan onder een andere regisseur! Zeer gedurfde en gewaagde voorstelling en dat moet theater zijn! Het spel van spelers is algemeen geroemd, ook weer in deze voorstelling waarin gelukkig na een al te episch begin de climax na het eerste deel al inzet tot het einde toe. Het breed uitmeten van de doop is ietwat overdone, ook aan een te brede taligheid dreigt het eerste deel te bezwijken. De muzikale omlijsting en de moderne verwijzingen: CHAPEAU!! Alweer des Appels en goed voor je gezondheid!!

Fantastisch

Ademloos naar de voorstelling gekeken en geluisterd. Juist waar een eigen interpretatie gepresenteerd wordt, was ik zeer geboeid. Meeslepend theater! Geniet altijd van de interactie op meerdere niveau's

Boeiend

Van de eerste tot de laatste minuut heeft het stuk me geboeid en geraakt. Wat een klasse om zo'n voorstelling te kunnen schrijven en uitvoeren. Ook het totaal van voorstelling en eten is en blijft een vondst.

Geraakt!

De Appel heeft het weer gedaan! Me geraakt met dit prachtige stuk. Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden maar er zat zoveel diepgang in dit stuk en zulke mooie vondsten. Ik heb zelden zo genoten van toneel en ben al dagen aan het 'herkauwen'.

Teleurstelling

Als 'Appelvriend' sinds vele jaren zien mijn vrouw en ik bijna alle producties en hebben we in ieder geval alle marathons gezien. Onze verwachtingen voor 'Zie de mens' op 8 mei j.l. waren dan ook hooggespannen. En helaas werden deze verwachtingen niet waargemaakt. We zijn zelfs in de tweede pauze naar huis gegaan, iets wat ik nog nooit heb gedaan m.b.t. De Appel. We vonden de teksten buitengewoon matig, het 'vlammend' spelen van de vertrouwde acteurs ontbrak (het leek meer op het plichtmatig opzeggen van uit het hoofd geleerde teksten), uitdaging van de acteurs over en weer en elkaar opzwepen bleef uit. Soms stonden ze erbij alsof ze wilden zeggen 'wij kunnen er ook niets aan doen'. Veel van datgene wat de andere marathons adembenemend maakte leek te ontbreken. Erg jammer. Blijf desondanks - uiteraard zou ik bijna zeggen - komen want het komt vast weer goed. En (Appel)vrienden ben je door dik en dun en voor het leven.

Mooie theatervondsten

Afgelopen vrijdag zag ik 'Zie de mens' en was zeer geboeid, ondanks de lange zit. De scène tussen Maria en Jezus was hartverscheurend en heel goed gespeeld. Je voelde de spanning en pijn van een afgewezen moeder. Erg sterk was ook de monoloog van Jezus tijdens zijn veertig dagen in de woestijn. Een bekend bijbelverhaal, maar nooit eerder zag ik het in zo'n aangrijpend dramatisch spel uitgewerkt. Een mooie vondst waardoor je de twijfel van Jezus echt gaat begrijpen. Uiteindelijk draait het verhaal niet om Jezus, maar om zijn volgelingen. Dat wilden de makers zo en dat kwam goed uit de verf. Het stuk had ook 'Zie de mensen' kunnen heten. Het was bij tijd en wijlen verwarrend en ontregelend en dat was maar goed ook. De Delta Blues uit zuidelijk USA vulden het spel van de acteurs mooi aan. Hulde!

Geweldig en ontroerend

Interessant was de benadering: hoe reageren de mensen en de leerlingen op Jezus en Johannes. Het spel van de spelers (speelsters) was fenomenaal met name Maria was zo intens en haar invalshoek: waarom raak ik mijn zoon zo kwijt was boeiend.

Geweldig spel

Ben (weer) enorm onder de indruk van het verrassende spel van de acteurs van De Appel in 'Zie de mens'. Ongelofelijk hoe een overbekend verhaal toch zo anders kan worden vormgegeven dat het je op andere gedachten brengt. Complimenten! O ja, en het eten was prima!

Prachtig!

Wat een prachtige voorstelling is dat geworden. Alles klopt: licht, decor, muziek, de opbouw, de aankleding en het eten (prima). Het lijkt wel of de acteurs door de wisseling Aus-Arie opleven. Het plezier, de sfeer onderling, het volop spelen. Heerlijk om Geert weer te zien schakelen tussen emoties, haar kleine gebaren en muzikale voordracht zijn ontroerend. En David en Iwan spelen sterker dan ooit. Het hele gezelschap laat zien dat De Appel nog lang niet is uitgespeeld. Nogmaals enorm bedankt.

Hoera, geen witte rook

Aanvullend op alle reacties wil ik, longpatiënt, erg graag mijn enthousiasme uiten over het feit dat deze keer eens geen toneelrook werd gebruikt. Dit hebben jullie dus echt niet nodig voor een goed effect en het scheelt mij een flinke hoestbui!

Petje af

Was zeer benieuwd naar eerste productie bij De Appel van de nieuwe artistiek leider. In één woord: geweldig. Prachtig hoe 'de mens' zichtbaar werd, ontdaan van religie. En in een ogenschijnlijk simpel, maar zeer effectief decor. Ik zie uit naar de volgende producties.

Onverwacht verrast

Eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat te verwachten van deze voorstelling. Directe aanleiding om te gaan was dat mijn zus in dit stuk debuteerde als figurante. Maar ik heb genoten van het mooie en sterke acteerwerk (en van het debuut). Zij namen mij mee in verdriet, frustratie, humor, wanhoop, liefde en overtuiging. Eén verhaal in 3 delen, ieder deel met zijn eigen stempel. Het decor leek eenvoudig maar leek juist de emoties die werden uitgedragen te versterken. Het heeft diepe indruk op mij gemaakt en kan alleen maar aanraden om dit zelf te gaan zien en ervaren.

Schitterend debuut

Een schitterend debuut van Arie de Mol, de opvolger van Aus Greidanus.

Bijzonder

Heel bijzonder om dit stuk te zien. Een geheel eigentijdse interpretatie van een eeuwenoud verhaal, waarbij het menselijke deel van dit verhaal belicht wordt. Het ogenschijnlijk simpele decor bleek een veelzijdig bouwwerk te zijn. We hebben genoten!

Chapeau

Wij hebben, zoals verwacht weer zeer genoten. Een onderwerp, weliswaar al 2000 jaar oud, ook nu nog of misschien beter gezegd 'weer' actueel, zoals u ook in de uw informatieblad schrijft. Wij vonden het goed neergezet en hebben genoten van de kwaliteit van het acteerwerk. Ondanks het serieuze onderwerp toch ook de nodige humor. Kortom: dik tevreden met wat we hebben mogen meemaken.

Heel dichtbij

Zag 'de mens' van Toneelgroep De Appel. De voorstelling geeft glashelder inzicht in hoe deze invloedrijke geschiedenis is voortgekomen uit concreet én wankelmoedig handelen. En komt daarmee weer heel dichtbij ons eigen concrete en wankelmoedige handelen. Een glasheldere spiegel.

Niet te missen

Het loont de moeite om de mens te gaan zien. Om te beginnen voel je niet dat je in een marathonvoorstelling zit, de meeste fysieke gewaarwordingen zijn aangenaam. Tussen het publiek en de 'kast' waarin het stuk zich afspeelt is een behoorlijke afstand. Alsof je thuis naar je televisie(kast) zit te kijken. Dit geeft een soort helikopterperspectief, je behoudt overzicht op de verschillende scènes die zich soms gelijktijdig in en buiten deze kast afspelen. Deze afstand spreekt ook met emotie. Een aantal zintuigen worden gestreeld. Visueel is het een lust voor het oog, de muziek op de achtergrond houdt je in een soort van trance, tegelijkertijd scherp gericht op de voorstelling. Doe jezelf een plezier en ga tijdens de pauze brood breken en wijn drinken met onbekenden, daar kan je leuke gesprekken aan overhouden. Het eten is overigens heerlijk en houdt je in de sfeer van de voorstelling. De rol van Maria, gespeeld door Geert de Jong, springt er uit en tilt het stuk naar een hoger niveau. Maria Magdalena wordt geplaatst als een soort groupie van Jezus, de auteur lijkt een romantisch beeld van prostitutie te hebben. Ik had hoge verwachtingen van deze rol maar was hier minder geboeid. Jezus wordt erg goed neergezet. Er zijn meerdere sterke acteerprestaties. Sommige acteurs spelen dubbelrollen, zijn minder boeiend in de ene rol om dan weer verrassend in een andere (b.v. Pontius Pilatus). Meerdere knipogen, die naar Monty Python kon mij erg smaken en verlichtte het stuk zonder uit de toon te vallen. Diverse verwijzingen naar de actualiteit met universele thema's zoals misbruik van macht etc. weven zich bijna ongemerkt door het stuk. Interessante keuze ook om in interviewvorm een aantal boodschappen als one-liners neer te zetten. Een Bijbelverhaal, ingeleefd en in de diepte uitgewerkt. Niet te missen.

Kom allemaal gauw kijken

Fantastisch. En meer dan dat. Heel verdrietig voor de mensen die deze voorstelling missen. Ik heb erg veel respect voor de interpretatie van deze Bijbelverhalen, waardoor het een verhaal is geworden van alle tijden en dus ook van vandaag, hier en nu. Het spel, het decor, de muziek, de aankleding waren zoals te verwachten is bij De Appel, allemaal even perfect. Heel veel dank aan allen.

Geweldig

Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Genoten van de eerste tot de laatste minuut. De tekst, de regie en de dramaturgie, het acteertalent, het decor. Alles klopte en het geheel maakte er een ongelooflijke avond van.

Indrukwekkend!!

Ik heb genoten van het begin tot het eind; prachtig het traditionele door de mensen zo 'gemythologiseerde' verhaal eens anders te benaderen/bekijken. Heel mooi zoals vragen van de volgelingen, ook naar het publiek, naar ons gesteld werden. Dat deed me wat, zette me aan het denken. Ik zou bijna zeggen: verplichte 'kost' voor voorgangers/leiders in de huidige Christelijke traditie. Heel veel dank.

Zo goed geacteerd!

Ik vond het een geweldige voorstelling. Er werd zo goed geacteerd dat ik pas bij het applaus zag dat de personen gewoon mensen waren. De opmerkingen van moeder Maria vond ik een openbaring. Superscherp geformuleerd ook, bijvoorbeeld dat Jezus op een voetstuk terecht gekomen is en dat hij daar alleen zelf vanaf zou kunnen komen. Graag had ik het vraagstuk 'wat te doen als driekwart van de mensheid wordt afgeslacht doordat ze consequent de andere wang hebben toegekeerd' nog verder uitgewerkt gezien. Ondersteunende achtergrondmuziek van de musicus, heel mooi om goed in de voorstelling te blijven. De blues e.d. wekte me zo af toe wreed.
Ik zou heel graag zien dat Toneelgroep de Appel doorgaat met vragen te formuleren die de kerken zelf niet durven te stellen.

Vergelijking onmogelijk

Na 's ochtends in Zeeland zelf te hebben gepreekt over 'Jezus als mens' (inclusief de hardhandige ontruiming van de Tempel) was het een adembenemende ervaring de visie van De Appel te mogen zien. Zoiets klemmends kon ik vanaf de kansel mijn gemeente niet bieden! We hebben in bewondering genoten!

Prachtig

Prachtig, in één woord. De voorstelling Zie de mens gaat niet alleen over de mens Jezus, maar over ons mensen allemaal. Zó herkenbaar: de karakters, de re/acties op elkaar in allerlei omstandigheden,de uitspraken,het gedrag enz. Subliem gespeeld, ook de muziek was zó mooi, ontroerend. Paste helemaal er bij. Dat vonden wij ook van de keuze van het menu/het diner. Voortreffelijk was het, héérlijk. De organisatie van dit hele gebeuren liep gesmeerd. Chapeau ! Last but not least: De zoektocht van Jezus naar Zijn roeping, werd geweldig gespeeld en verwoordt. Dank aan allen die dit alles mogelijk maakten.

Genoten van een eigentijdse invulling van het klassieke verhaal

Wat heb ik genoten van deze 'moederdag-voorstelli'ng'. Na de wat kritische recensies ging ik er open heen met niet te hoge verwachting, maar het was TOP. De humor, de mooie, ontroerende scène van moeder en zoon en de aangename muziek, zo kan ik nog even doorgaan. Jullie zien mij terug.

Een avond waar we nog lang over napraten

Het was weer een boeiende en inspirerende avond , waarin vooral de tweede acte voorbij vloog. De regie en het script spraken me bijzonder aan, in het stem gebruik van sommige acteurs mag van mij wat meer variatie en diepgang, niet alles hoeft schreeuwend geuit. De muziek was soms een heerlijke onderbreking soms storend en de keuze onbegrijpelijk. Ondanks deze minpuntjes een dikke pluim voor deze voorstelling ik ga hier nog lang van nagenieten. Nog een dingetje, mag er voortaan een kan kraanwater op tafel, na afloop van de voorstelling was ik uitgedroogd.

5 sterren

Zeer overtuigende uitvoering. Na eerder 'Genesis' in de try-out meegemaakt te hebben met de terecht lovende beoordeling in NRC was de verwachting t.a.v. 'Zie de mens' minder gezien de matige recensie in NRC. Echter ten onrechte, na het eerste deel ging ik om qua mening: zeker ook minstens 5 sterren waard, knap uitgevoerd en vertolkt, veel hedendaagser met een oprecht open en verfrissend onbevangen eerlijke kijk op het ontstaan van het christendom, acceptabel zowel voor atheïst als gelovige.

Zie!

Fenomenale voorstelling; invloed van andere regisseur zeer merkbaar. Appelensemble was wat het altijd al was: zeer homogeen, maar er was weer een heel andere dimensie bij gekomen; als ik het mag zeggen indrukwekkender dan 'Genesis' van de collega's uit Den Haag! Mogen zeer velen dit komen zien!!

Geweldige voorstelling

Krachtig spel, mooie tekst, prachtige regie en de geweldige muziek maakt het compleet. Kortom, enorm genoten. Avond was zo om. Complimenten!

Geweldig!

Wat heb ik genoten. Een vrije interpretatie van de 4 evangeliën. Zo zou het ook hebben kunnen gaan. Juist door het veranderen van 'historische' gebeurtenissen wordt de geest gescherpt om na te denken over waar het nou werkelijk om gaat in het leven. Wat een vondsten: Johannes de Doper die wordt gekruisigd, Jezus die niet gedoopt wil worden, een dolende moeder Maria die niet weet waar ze het moet zoeken van verdriet, vrouwen bij het avondmaal, enz. De combinatie van spel, decor, muziek en digitale techniek maakt dit een bijzondere voorstelling. Dank jullie wel. Ga zo door!

Zie de mens

Proficiat met uw voorstelling. Ik, Rooms katholiek, goed ingevoerd in de Bijbel en kerkbetrokken - was zeer onder de indruk. A little bit shocked met betrekking tot de entmythologisering van Maria, de moeder van Jezus, die ik overigens - de evangeliën kennende - wel kon plaatsen. Alleen begrijp ik niet helemaal waarom in het stuk Johannes de Doper werd gekruisigd, terwijl - en in de Bijbel en in de iconografie - hij toch duidelijk werd onthoofd. Op die laatste vraag zou ik wel eens een antwoord willen... Veel succes bij de voortgang

Mooi verhaal

Een mooie voorstelling!! Alleen hadden de dilemma's, de vertwijfeling, de vragen van de mens, het uiteen vallen van families als gevolg van het volgen van Jezus meer diepgang mogen hebben. Wat rauwer aangezet. Het was een mooi verhaal om naar te kijken maar ik miste de diepgang.

Krachtig spel

Wij, twee ouders en twee dochters van 14 en 16, hebben ook dit jaar weer genoten van de marathonvoorstelling van De Appel. Het spel van de acteurs was boeiend, de teksten speels en indringend, de muziek paste er zo goed bij en het decor ook. De pauzes brachten heerlijk eten en gezellige praat met onbekende tafelgenoten. Het is een jaarlijks uitje waarvoor we graag vanuit het oosten naar Den Haag komen.

Theo voor Geert

Wanneer theater een bekend verhaal nieuw leven kan inblazen door andere inzichten te verstrekken is dat theater zeer waardevol. Dan zijn Griekse tragedies, Shakespeare, etc. Weer als nieuw en kan je, ondanks dat je weet wat het einde van het verhaal is, volledig opgaan in het hier en nu en in spanning zitten waar het naar toe gaat. Zie de mens is zo'n theaterstuk. Het grijpt je vast van begin tot eind. Een humanistische versie van het Jezus verhaal, ik kan het zeer waarderen. De Appel is nog steeds De Appel, maar Arie de Mol zorgt voor net dat beetje broodnodige frisse wind, waardoor De Appel weer echt tot leven komt. Vaste stokpaardjes van een aantal spelers blijven nu (voor een groot deel) achterwegen. Het zijn nuances die zeer welkom zijn. Er zijn een paar zaken die, wat mij betreft extra aandacht verdienen. De muziek is fantastisch. Carl Beukman en Erik Vandenberge zorgen voor een mooi tapijt waarop de spelers kunnen bewegen. Als muzikant gaat Vandenberge mooi op in het geheel en wordt onderdeel van het verhaal. Dat is voor muzikanten niet vanzelfsprekend. Marguerite de Brauw verovert je hart met haar spel. Ze heeft een enorm grote podium uitstraling. Arie, zorg ervoor dat ze blijft! Maar er is één speler die de Theo D'Or verdient voor haar spel. Geert de Jong! In Metamorfosen had ze al een wereld scène in het begin. Nu trekt ze je aandacht en je wil ook naar haar kijken en luisteren. Is ze al genomineerd?

Ademloos

Zowel wij als onze vrienden (dank voor de enorm innemende geste) hebben ademloos naar jullie spel gekeken.
Mooi en boeiend is het lijdensverhaal neergezet en zijn we erin opgegaan.

Inspirerend

Knap om iets origineels te maken van zó'n bekend verhaal. Spannend bijvoorbeeld, de interpretatie van de verhouding tussen Johannes de Doper en Jezus als elkaars tegenpolen. Sterk en humoristisch: Het spel van Johannes de Doper. Magistraal: De veertig dagen in de woestijn van Jezus. Ontroerend: De genezing van Susanna en de verhouding van Jezus en zijn moeder. Geweldig stukje tekst: Het gebed van Jezus in Getsemane. Gaan zien, dit oerverhaal van de mens.

Mooie voorstelling

Mooie voorstelling met de ons bekende super spelende acteurs. Af en toe wat slechter te verstaan. Maaltijd origineel en lekker. Jammer dat de zaal maar voor de helft gevuld was. Succes verder.

Tja... dat einde

Iedereen weet, Jezus gaat dood. In de voorstelling krijgt Jezus vooral een menselijke kant. Hij wil graag leraar zijn, of gelijkwaardig, niet de verantwoordelijke leider... maar kan dat? Een mooie rol met herkenbare dillemma's en idealen. Dan sterft hij, hij kiest zijn uitweg, hij weet dat het in Jeruzalem mis gaat. Maar zijn volgelingen blijken niet zijn vrienden. Ze begraven hem maar dan worden ze stil en vertrekken. De muziek mag weer stilte vullen maar dat lukt helemaal niet. Wat een droefenis. Zo achtergelaten te worden met zo'n lullig liedje. De mens Jezus komt een waardiger afscheid toe. De muzikant kan het niet oplossen. Hij krijgt teveel ruimte en te weinig sturing, diepgang. Er is geen muzak nodig, het stuk heeft een einde nodig.

Indrukwekkend

Mijn man (modern theoloog) en ik waren zeer onder de indruk van de interessante visie op Jezus als mens, i.p.v. een goddelijk persoon, die omringd door volgelingen het af en toe zelf niet meer in de hand had en zich ook afvroeg of hij wel op de goede manier bezig was vanwege alle hooggespannen verwachtingen. en al die verschillende verwachtingen en reacties van de mensen om hem heen. Ook de rol van Maria vonden we heel sterk. niet de geijkte volgzame moeder, maar strijdbaar en in paniek omdat ze haar zoon niet kon weerhouden van een doodlopende weg. Ook prachtig gespeeld en boeiend decor. We schromen niet om anderen te adviseren erheen te gaan.

Zie de mens

INDRUKWEKKEND!!!

Adembenemend

Fantastisch goed toneel. Nadat ik na het eerste deel dacht: 'het ligt vlakbij een draak' werd dit weldra daarna teniet gedaan door de volgende delen.Ik vond het een geweldig inspirerende avond en heb genoten. Dank!

De mens

Prachtig theater. Geweldige acteur, maar Jezus puur als mens is toch een beetje een dooie mus. Erg blij en geïnspireerd word ik daar niet van. Zonder 'het goddelijke' in deze mens was het duidelijk nooit wat geworden met Jezus en het verhaal van zijn leven. Daarvoor had hij - zoals hij zelf in het tweede deel zo mooi zei - boven zichzelf uit moeten stijgen, dat is in dit verhaal niet gelukt. We zagen de mens, een goed mens (en een lekker ding ook nog), maar waarom het leven van dit mens nou eigenlijk onderwerp is geworden voor een theatermarathon? Dat ontgaat mij.

Misplaatste muziek en geluidseffecten

De titel zegt het al. Mijn kritiek betreft het geluidsbehang dat het hele stuk voortduurde. Het heeft mij zodanig geërgerd, dat het voor mij moeilijk is de voorstelling in zijn totaal te beoordelen. Op de mooiste momenten werd er weer een willekeurig geluidje gemaakt. Soms was de tekst daardoor ook echt moeilijk te verstaan. Voor mij was het alsof er iemand naast je zit, die op de mooiste momenten tijdens een voorstelling of concert in een knisperend zakje naar een snoepje gaat zoeken en je dan uiteindelijk tussen je tanden door sist : 'Kunt u hier mee ophouden!' Helaas kon ik dat nu niet doen. Ik hoop niet dat dit het nieuwe muziekbeleid bij De Appel gaat worden. Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen muziek in een voorstelling, graag zelfs. Maar die moet dan wel functioneel en in proportie zijn.

Ontroerend

Prachtig, ontroerend, mooie muziek, mooie teksten en mooi gespeeld!

Geweldig!

Een geweldig stuk. Prachtig en ook ontroerend, zeker Geert de Jong's vertolking van Maria. En het terloopse aanduiden van Susanna's misbruik door haar vader vond ik ronduit adembenemend.

Inspirerend!!

Het stuk Zie de mens vond ik inspirerend. Als theoloog ben je benieuwd naar de keuzes en interpretaties van de tekstschrijvers. Het stuk zette aan het denken en boeide van begin tot eind. De acteurs droegen hieraan bij door enthousiasmerend en afwisselend theater te laten zien. Hard werken leek me, maar zeer de moeite waard. Bedankt!

De titel wordt meer dan waar gemaakt

Zie de mens is inderdaad de juiste titel voor dit indrukwekkende stuk. De schrijver wilde dat atheïsten een mildere blik op het geloof zouden krijgen (en fanatieke gelovigen ook). Nou wat dat eerste betreft: ik dacht in de loop van deel twee 'het moet niet gekker worden; straks ben ik geen atheïst meer'. Gelukkig was daar Maria (de moeder van) die alles weer even op zijn plaats zette. Wat een mooie teksten, wat een schitterende spel. Ik heb mijn favorieten die ik weer heel goed vond, maar deze keer wil ik Geert de Jong noemen in haar rol als Maria. Geweldig. En wat een mooie beelden; als de melaatsen bij elkaar staan is het een plaatje met fraai gekozen kleuren. En de muziek: mooie klanken het hele stuk lang en live gespeeld. Hulde.

Ontroerend mooie muziek

Prachtige voorstelling van Bijbelse verhalen die laten zien dat er niet veel veranderd is in ons denken, voelen, doen en laten. De muziek was prachtig en in een wonderlijk mooie harmonieuze eenheid met het spel.

Meer dan de moeite waard

Ik heb al veel mooie stukken gezien van De Appel. Dit is echt weer een topstuk. Mooie en verrassende gesprekken. Originele manier om tegen zo'n bekend verhaal aan te kijken. Verrassend decor met een interessant gebruik van de camera. Ik vond de gespeelde muziek een waardevolle toevoeging aan het geheel. Het eten was heerlijk en je kwam niets te kort vanwege de goede bediening. Ik had geen spijt van de lange zit... het was meer dan de moeite waard. Een aanrader!

Tijd voor stilte

Deze zo passende cast zorgde met haar spel over het onrustige leven met alle menselijke herrie, opwinding en verwarring voor een diepe stilte. Die ondertoon zit er nog. Ik zag mezelf, ik zag de ander. Ik zag de mens. Een kunst om Jezus en zijn entourage zo menselijk neer te zetten. Het geeft mij veel stof ter overdenking. Dank daarvoor.

Indrukwekkend

Een indrukwekkende voorstelling die tot nadenken stemt. Heel actueel.

We waren er stil van

Er is al veel moois gezegd waar ik me in kan vinden. Ik was onder de indruk van de twee 'kruisigingsscènes'. Wat een vondst om het zo te ensceneren! Eerst de shock als Johannes is gekruisigd, op het einde de stilte rond het sterven van Jezus. Wij hebben het theater in stilte verlaten. Ik had moeite met de lange monologen van Judas en Maria. Heel geëmotioneerd en vooral door Judas, kruipend en klimmend gespeeld, maar niet steeds goed verstaanbaar. De vele aandacht voor Maria's wanhoop dat Jezus haar als moeder afwijst kreeg terecht veel aandacht, maar theologen zullen erop wijzen dat het een andere achtergrond had, dan een verstoorde moeder-zoon relatie. Als wij met onze tafelgenoten van gedachten wisselden, wat de marathon extra boeiend maakte, bleek dat men dat ook niet goed begreep. Wij vonden dat de kranten, ook NRC Handelsblad, volstrekt geen gelijk hadden in de negatieve passages van hun commentaar. Hartelijk dank, wij zullen nog vaak terugdenken aan deze marathon.

Waardevol

Een zeer waardevolle voorstelling. Daarom hou ik zo van De Appel. We waren er stil van. Het eten was prima en ruim voldoende. De muziek even wennen (vrijdag 17 april).

Indrukwekkend

Het was weer een zeer indrukwekkende voorstelling. Prachtig geënsceneerd en goed geacteerd. We hebben volop genoten!

Fantastische voorstelling

Heb de recensies niet begrepen vond de uitvoering niet stroperig en vooral niet oppervlakkig! Heb uit interesse veel rondom het leven van Jezus gelezen en kon me goed inleven in de uitvoering van dit stuk. Vooral Maria, gespeeld door Geert de Jong ontroerde mij en ook Judas gespeeld door Bob was uiterst sterk. Johannes de Doper heb ik altijd opgevat als de leermeester van Jezus. Hij heeft Jezus, de begaafde timmermanszoon en tevens zijn neef in veertig dagen afgezonderd in de woestijn veel levenswijsheid en zijn ideeën overgebracht.Johannes de Doper was immers de initiatiefnemer van de doping in de rivier omdat dit in de tempel buitensporig duur was geworden en had bovendien veel aanhang.Veel van deze aanhang heeft Jezus als hun nieuwe meester leren kennen. Verder is Johannes de Doper dacht ik niet gekruisigd maar onthoofd aan het hof van Herodes. Maar dit ter zijde ik heb genoten en wens jullie veel succes toe.

Mooi en indrukwekkend

Een mooie en indrukwekkende voorstelling ook na Bach en enkele kerkdiensten in de stille week. Ik ben al langer gestopt met het lezen van toneelrecensies, want die komen zelden overeen met mijn mening over voorstellingen in de Utrechtse Schouwburg en het Appeltheater.

Uitstekende voorstelling!

Uitstekende voorstelling. De verstaanbaarheid van de acteurs is over het geheel zeer matig.

Stof tot nadenken

We hebben enorm genoten van de voorstelling. Door de kritieken in de pers zijn we echt op het verkeerde been gezet. Een voorstelling om nog lang over na te praten. We vonden hem totaal niet oppervlakkig. Hoe handel je als mens, wat zijn je beweegredenen om mee te gaan in een idee. Geert de Jong was met name in het 3e deel heel sterk en ontroerend. Kan me zo goed voorstellen dat je je als moeder zo voelt. Ook de Judas rol was indrukwekkend. Wat doe je als je in je fanatisme teleurgesteld wordt? De muziek was zeer goed en direct, met name het laatste stuk was ontroerend. De maaltijd was heerlijk en ruim voldoende. Het was weer een echt Appelgebeuren.

Prachtig!! maaltijd wel erg op houdbaarheid gericht

Ja, het was weer als van ouds een prachtige marathon. Gezuurde bloemkool en andere salades uit de pot bekoren mij niet. Smaken verschillen.

Genoten!

Weer een fantastische voorstelling gezien! Prachtig, krachtig spel met live muziek voor een extra dimensie. Genoten! Wat mij betreft een geslaagd 'debuut' voor regisseur Arie de Mol. Benieuwd naar z'n volgende marathonvoorstelling.

Inderdaad: de mens!

Weer een geweldige marathonvoorstelling. Jezus als mens en dus goed dat het stuk eindigt bij zijn dood. Het ging immers om zijn leven. Wel of niet opstanding past daar niet in. Eten ook perfect. Enige minpuntje: muzikant leidt in het laatste stuk doordat hij rechts geplaatst is wat af. Dan is hij iets te aanwezig. En heel jammer dat er geen t-shirts te koop waren.

Enorm genoten!

We hebben echt enorm genoten van de voorstelling en hopen dat er meer van die grote mooie producties komen. Complimenten!

Belevenis

10 april 2015 - Als bevrijding beleefde ik het verhaal over het leven van Jezus. Zo moet het geweest zijn. Prachtig werd het vertolkt. Van begin af aan werd je in het verhaal opgenomen en ondergedompeld, je was er bij en onderging de emotie van Jezus na zijn terugkeer uit de woestijn. Hoe zou hij zich hierna in de bewoonde wereld met al haar zorgen gaan gedragen? Mijn vrouw was geroerd door de intense liefde van Maria voor haar zoon. Er was genoeg te ervaren, zelfs in de pauze was onderling een goede sfeer bij het breken van het brood. Het geheel was een belevenis. Wat heeft Jezus bezig gehouden? Hulde aan Toneelgroep De Appel. Je zou iedereen, ook de mensen in onze Kloosterkerk, willen oproepen, bezoek deze prachtige voorstelling. Ze zal nog lang in ons leven doorwerken. Hartelijk dank!

Wij hebben genoten

Een zeer mooie voorstelling en een indrukwekkend slot. Sterk en creatief zoals jullie het einde van Jezus' leven hebben vormgegeven. Onze dank!!

Maria

Ik was verrast door Johannes de Doper, schitterend (rustig zonder opsmuk) gespeeld door Iwan Walhain. Niet alleen doopte hij vol overtuiging en zo orthodox dat ik erom moest lachen, maar ik begreep dat het voor iemand die daar voor openstaat louterend kan werken. Ik zat (5 april) vrij hoog en kon af en toe de spelers die wat achterin stonden niet verstaan en ook de mevrouw met capuchon (kon ik niet verstaan door die capuchon). Geert de Jong (in het laatste bedrijf) speelde meesterlijk de moeder, die niks te maken had met al dat goddelijke gedoe, maar haar zoon mee naar huis wilde nemen en David Geysen vond ik ook waarachtig. Maar toen ik dacht dat het weer pauze was en er nog een scène moest komen, was het klaar, niks geen wederopstanding, maar Jezus als mens met al zijn herkenbare gestuntel. Daar raakte de voorstelling me kwijt. Jezus zonder opstanding, dat is nu juist het fundament van elke christen. Niet dat ik daaraan doe, maar ik vind het wel een onlosmakelijk aan het verhaal verbonden ontknoping. De muziek vond ik ook sterk, maar nogmaals alleen al voor Geert de Jong is het zoals de Michelingids zo treffend schrijft: il faut le voyage.

Een andere kijk

De voorstelling voldeed aan alle verwachtingen en zelfs meer. De interpretatie van Jezus als een zoekende idealist heeft mij enorm geraakt. Daarnaast vond ik de acteurs, waarvan de meesten ook nog eens verschillende rollen speelden, fantastisch evenals de inventiviteit en creativiteit van het decor en de muzikant. Alleen het laatste half uur vond ik te lang. Het eten was heerlijk. Kortom een stuk wat mij lang bij zal blijven.

Vol van vondsten

Misschien iets te lang, MAAR ik heb genoten. Duidelijk is dat er een nieuwe man aan de leiding staat en ik heb het gevoel dat de spelers zich hier volledig in kunnen vinden. Uitzonderlijk spel van de muziek, een vondst die ook goed het verhaal verbindt. Ook erg verrast met de camera; zo mooi om te zien hoe de speler zich bloot durft te geven. Ik zag dat Geert de Jong ook doorspeelde op de momenten dat ze geen tekst hoefde uit te spreken, het was ontroerend om te zien. Kortom, genoten.

**** Prachtige voorstelling

Wat hebben wij genoten van jullie voorstelling. Prachtig en indrukwekkend. Boeiend zonder te zwaar te zijn. Prachtig spel. Perfecte muzikale begeleiding. Vanaf alle plaatsen goed zicht op dit overtuigende theaterspel.

Mooi, maar...

Het verhaal was goed, maar wel bekend. Daardoor vond ik het in de 2e en 3e helft wel iets saai. Ik had eigenlijk nog wat meer invulling van de karakters verwacht. De speeltijd was er immers wel voor. In het eerste bedrijf vond ik dat beter gedaan. Het spel en de muziek vond ik wel erg goed. Dank en succes verder.

Prachtige en indrukwekkende voorstelling

Genoten van het goede spel van allen. In het bijzonder van Geert de Jong en David Geysen. De muziek had een bindende factor en werd mooi ten gehore gebracht. Zowel in zang als op diverse muziekinstrumenten. Het eten was als vanouds heerlijk. Het brood, hoe toepasselijk, moesten we breken. Het is een voorstelling om nog lang over na te denken.

Totaal theater betoogt eer aan het paasverhaal

Prachtige voorstelling, alle gevoelens komen langs, soms is de voorstelling komisch dan weer adembenemend, ontroerend, indrukwekkend, vooral in haar monologen heel rijk aan diepte en zeggingskracht. Het is ook te merken dat je met deze voorstelling rust in het grote verhaal van pasen. De manier waarop de teksten het verleden en zeker de archetypische betekenis van het verhaal een plek geeft, vragen oproept en pasen op een persoonlijke manier naar je toebrengt is prachtig gedaan. Een korte kritiek; tweede stuk Pilatus aan het einde, fladderde weg in een onbegrijpelijke 'dans' .. ging daar iets mis? Ach het was een zwak stukje wat mij betreft in een krachtige voorstelling.

Mooie rol David Geysen

Jammer dat in de recensie van Volkskrant de mooie rol van David als Jezus niet genoemd is. Gelukkig werd Geert de Jong's geweldige rol wel genoemd. Tweede deel kan wat mij betreft ook inderdaad wel stuk minder 'stroperig', het was allemaal iets te letterlijk, maar eerste en laatste deel hebben dat wat mij betreft stuk minder nodig.

Voorbij de theologie

Ik ben theoloog. Ik houd mij al jaren bezig met de schriften over Jezus. Ik houd ook preken over deze rabbi uit Nazareth. Veel is bekend. Maar dan komt de voorstelling 'Zie de mens'. Er zitten zeer aangrijpende doophandelingen in dit stuk, maar ik liet me ook onderdompelen in de beelden, de teksten, de muziek, het verhaal. En het klonk weer als nieuw. Ik herken niets van wat de Volkskrant schrijft: 'stroperige uitwerking'. Nou, stroperig? Het beklijft, het zet zich vast in je hoofd en hart. Dat wel. 'Uitleggerig' schrijft de Volkskrant. Integendeel: je krijgt het verhaal voorgeschoteld zonder interpretaties, zonder theologie, zonder duidingen. En je komt bij de kern: Wie is deze mens? Wat houdt hem bezig? Gotsie (!!) wat een goed theaterstuk, wat een mooie spelers.... en... genoten van de maaltijd met anderen. We hebben ook het brood gebroken en gedeeld en wijn uitgeschonken en gedronken! Dank aan De Appel!

Indrukwekkend

Zeer mooie voorstelling, mooie kant belicht van het leven van Jezus. Prachtig spel, complimenten aan de acteurs en regisseur. Het derde deel was wat moeilijk te verstaan af en toe, vooral als men aan de tafel speelde. Het was moeilijk, mede omdat de muziek doorspeelde en ik daar dicht bij zat. Verder genoten!

Goede vrijdag!

De Appel maakte mijn vrijdag goed. Ik zag op Goede Vrijdag 'Zie de mens' en was er diep van onder de indruk. 't Was méér dan een avondje toneel, een totaal beleving waar ik me in kon dompelen door de lengte van het stuk, doordat ik op de voorste rij vlak bij, bijna in, het spel zat en door de afwisseling met de maaltijd. Wat een toneelspel! Volstrekt overtuigd werd ik door de motieven van de verhaalfiguren om Jezus te volgen en ik begreep ook hun twijfels, kritiek en zwaktes. Ze raakten me met hun emoties, hun liefde (de beide Maria's), hun humor (Petrus), hun passie (Judas) en hun berekening (Andreas). Waar ik op sommige momenten wel moeite mee had, waren de 'hysterische', ADHD-achtige trekjes van Jezus. Vooral tijdens de 40 dagen in de woestijn raakte hij mij (of ik hem?) kwijt en dat gebeurde ook bij die scène met die microfoon die hij steeds onder zijn neus geduwd kreeg. Hij was toch ook een leraar en moet ook rustig gesproken hebben met de mensen om hem heen en dat zag ik te weinig. Geweldig neergezet waren de machinaties van de macht en het samen optrekken van kerk ('We zitten niet op een kruisiging te wachten') en staat. Dat gebeurde met een mooie ironie en cynisme. Ja, zo gaan die dingen... En dan nog die muziek, wat versterkte die op een mooie manier het spel. Na een hele week Mattheus- en Johannespassie in mijn oren (ook mooi), was het een heel 'nieuw' geluid, dat me hielp om me als mens van 2015 met dit oude verhaal te verbinden.

Mooie voorstelling, maar 'Appelelement' ontbreekt

Goed gespeelde voorstelling met prachtige muziek en toneelspel. Echter we vonden het te lang en hadden meer verbanden met het heden erin willen vinden. Heerlijk eten en petje af voor de inzet van iedereen.

Meeslepende marathon

Misschien moet je, met een christelijke achtergrond, eerst wat afstand nemen voor je de evangelieverhalen opnieuw kan beleven op hun existentiële kracht en schoonheid. Voor je opnieuw overtuigd kan raken van de wonderlijke levensovertuiging van Jezus, het bij elkaar geraapt allegaartje van zijn vrienden en het volstrekt revolutionaire van zijn opstanding. Met de voorstelling van De Appel lukt dat allemaal in een avond, een meeslepende marathon van muziek en theater op zijn best. Dank!

Drie uur op het puntje van m'n stoel

Paasnacht - Toneelgroep De Appel speelt 'Zie de mens'. Wij zagen de laatste try-out. Aangrijpend toneelspel: dynamisch en heel fysiek in een ingenieus decor dat op zijn eigen manier meespeelt. De mens Jezus en zijn beweging staan centraal. Ik heb tijdens de drie lange bedrijven op het puntje van mijn stoel gezeten. Vooral als je het verhaal goed kent, dan is het zo spannend om te zien welke accenten en verbanden er worden gelegd in de evangelieverhalen (ben predikante). En die zijn heel verrassend en verrijkend. Johannes de Doper, waarvan Jezus zegt: 'alles wat hij is, dat wil ik NIET zijn'; moeder Maria, die wanhopig haar zoon wil redden en uiteindelijk verbittert uit moederliefde. En Judas - zijn verhaal en zijn redenering stáát als een huis. Nu snap je hoe hij tot zijn daad kwam. Het script van Eric Ward Geerlings heeft vele sterkte passages, die ik graag nog eens nalees of wil gebruiken in een dienst. Er zitten nog wat verrassingen in en de nodige humor.Soms proefde ik een knipoog naar 'Jesus Christ Superstar' - de film waar mijn generatie mee opgroeide. Het geheel wordt haast filmisch qua ervaring, omdat een een doorlopende, meestal live uitgevoerde muziek soundtrack is, die soms uitmondt in snoeiharde of fluisterzachte blues. Fraai! Tussen de bedrijven door krijg je een heerlijke maaltijd en een goddelijk toetje geserveerd. Ook de maaltijd verwijst naar bijbelse tijden. Het brood wat je net aan tafel brak met onbekende mede toeschouwers, ligt in de scène daarop op de tafel van het laatste maal dat Jezus met zijn volgelingen at. Zo word je mede betrokkene in het geheel. Laat je niet afschrikken door de toegangsprijs van € 75, - (inclusief diner en dessert). Deze is het meer dan waard. Je komt zowel fysiek als spiritueel gevoed, geïnspireerd en verzadigd thuis.

Zie de mens

Wat een magistrale voorstelling van een van de grootste verhalen van ons erfgoed. De Appel, met nieuwe artistieke schipper Arie de Mol aan het roer, brengt dit terug naar waar het moet zijn: De Mens. Kijk en zie dit.

Intens en integer

Wat een belevenis: deze 'Zie de mens'. Overrompelend, heftig en intens, meer dan een voorstelling vooral ook door de aanpak. Zoals de regisseur in een voorgesprek al zei: de weg vinden tussen enerzijds theologiseren en anderzijds ironie; dit grote verhaal als basis van onze literair culturele grond integer vormgegeven.

Ook de muziek fenomenaal - en van belang

Vergeet ik te noemen: Steeds is er muziek op de achtergrond. Basaal voor het weergeven van de sfeer van de scènes. Erg knap bedacht en uitgevoerd. Veelzijdig. Vele passende instrumenten worden bespeeld.

Helemaal Appeltheater, weer geniaal!

Weer een totaal ander onderwerp. Lef. Nu paasochtend. We praten lang na over de voorstelling die we gisteravond hebben gezien. Het was een belevenis. Zoveel om aan terug te denken en om over na te denken. Schitterend toneelbeeld, geniaal decor, belichting. Alleen de kostuums al, weer verbluffend goed en mooi. Alles weer zó anders dan de andere voorstellingen met ook nu weer vele originele vondsten. Geweldig, onvermoeibaar spel!!! Ademloos naar gekeken. Het verhaal zoals het wordt weergegeven, geïnterpreteerd is, is boeiend. Lijden, honger in de woestijn wordt voelbaar. Ook humor, dubbele bodems (Niet te zwaar, het blijft wervelend). De marathonvoorstelling voelde niet als een marathon. Integendeel. Daarbij erg leuk en verzorgd eten. Ook mooi passend bij de voorstelling. Weer helemaal Appeltheater. Een avond waarin je helemaal meegezogen wordt in een onnavolgbare theaterervaring, steeds weer verrast door vondsten.
P.S. Tip: Wij zaten aan de zijkant van de nu hele brede tribune (dan zit je dus niet aan de zijkant van het toneel, zoals bij Metamorfosen), zaten niet heel hoog: was perfecte plek.

Oh Wat Mooi !

Oh wat mooi was het weer. Iedereen bedankt en Arie, GEWELDIG!

Kippenvel

De volgers maken de leider. Zelf blijft hij eenvoudig, vol twijfel en soms zelfs onhandig. Het enthousiasme van de beweging is bijzonder aanstekelijk. Ik ging zelfs meezingen. 'Into the light'? Inspirerend hoe iedereen uitgenodigd wordt zijn eigen gedrag onder de loep te nemen. Iedereen zit er voor zichzelf in en het ontstaan van verschillende inzichten volgt zeer geloofwaardig. De scènes zijn fotografisch schitterend. Het acteerwerk een genot voor oog en oor. De muziek prachtig. Een aandachtspuntje misschien: De overgang en start van de 40 dagen in de woestijn was voor mij niet helemaal helder. En Maria is aan het einde sterk genoeg als ze haar zoon probeert te overtuigen op alle punten toe te geven. Dan hoeven we hem niet te zien. Goed wel dat hier verdere clichés vermeden zijn! Ik zag dit stuk in de try-out. Heerlijk zonder recensies. Lees ze ook niet, hoe ze straks ook zullen luiden na de première. Ga gewoon kijken en luisteren. En peins er daarna nog dagen over. Dit stuk verdient volle zalen! Nee andersom. Iedereen verdient om zich te laten onderdompelen ;-) en dit fantastisch theater te mogen meemaken.

Geloven

Als je zo op pad gaat met zijn volgelingen, zou je bijna gaan geloven. Net als de rest, in hem.

Overtuigend!

Schitterende voorstelling hebben we gisteren gezien! De Appel ten voeten uit. Niets meer aan doen! Jezus is zeer geloofwaardig neergezet door David. Hij wordt hierin ondersteund door het contrast met Johannes de Doper en het gedweep van zijn eigen volgelingen. Zelf twijfelt hij voortdurend, maar hij overtuigt ons tijdens zijn filosofische overdenkingen. Ik ben nu nog geroerd door het leed van moeder Maria, die het drama inleidt dat zich langzaam maar zeker ontvouwt; De muziek als hoofdrolspeler in dit drama was voor mij de grootste verrassing. Ik kom zeker weer.

Prachtig

De voorgaande commentaren geven onze gevoelens goed weer. De ondersteunende muziek en uitvoering is iets wat onderbelicht maar naar onze mening fenominaal! Een geweldige mix van juist gekozen stukken gaf een perfecte ondersteuning aan voortreffelijk spel. Genoten!

Prachtige indrukwekkende voorstelling!

Wat een prachtige, indrukwekkende, bijzondere voorstelling hebben jullie gisteravond 'neergezet'. Mijn ( en die van mijn drie gasten) welgemeende complimenten voor alle medewerkers van Zie de mens! De kostuums, de belichting, het decor het was allemaal prachtig. Veel ontroerende momenten, de monologen van Maria, van Magdalena. Ik overweeg om nog een keer te gaan, dan na een van de laatste voorstellingen om te zien/horen hoe e.e.a. gegroeid is. Ik wens jullie van harte een succesvolle première en voorstellingsreeks. Na herlezen van dit bericht merk ik dat woorden tekort schieten; ik geniet in stilte na...

Zie De Appel

Wat een mooie voorstelling. In Zie de mens wordt het leven van Jezus en zijn volgelingen prachtig uitgebeeld. Verdienste van regisseur Arie de Mol, auteur Erik-Ward Geerlings en dramaturgen Mart-Jan Zegers en Alain Pringels. Decor en kostuums Theo Tienhooven, muziek Carl Beukman en Erik VandenBerge. Erik is de hele voorstelling passend te zien en te horen als een muzikale alleskunner. Mooi gespeeld door Geert als Maria, Isabella als Magdalena en Marguerite als Susanna, door Bob als Judas, David als Jezus, Hugo als Simon, Iwan als Johannes de Doper en Martijn als Filippus. En dit zijn maar een paar van de door hen gespeelde rollen. Aangevuld met figuranten kwam het bekende verhaal tot leven. Een avond om niet te vergeten, mede dankzij de grote inzet van iedereen van de techniek tot aan de catering. Gaat het zien!

| Meer