Theater Na de Dam
De Appel leest Ahasverus van Heijermans
Ben jij bereid te sterven voor je overtuiging?
Woensdag 4 mei 2016 doet Toneelgroep De Appel weer mee met Theater Na de Dam. Tijdens Theater Na de Dam zetten theatermakers zich in om de Nationale Dodenherdenking extra betekenis te geven. Voor de zevende editie van Theater Na de Dam leest het ensemble Ahasverus van Herman Heijermans. Ahasverus is een aanklacht tegen godsdienstonvrijheid, intolerantie en radicalisering. Zo krijgt Het Heijermans Festival (18 november t/m 24 maart 2016) in mei nog een surplus, epiloog of staartje.
Het verhaal
Ahasverus speelt zich af in Rusland aan het eind van de 19de eeuw. De tijd van bloedige razzia’s van Kozakken tegen Joden. Wanneer de zoon van een Joodse boerenfamilie niet naar huis komt, vrezen vader en moeder het ergste. Werd hij vermoord tijdens de razzia’s? Of is hij gevlucht? Wanneer de verloren zoon uiteindelijk opduikt, blijken de gebeurtenissen hun stoutste verwachtingen te overtreffen. Misschien zijn er dingen die erger zijn dan vermoord worden. Eén ding is zeker hun zoon is niet meer dezelfde. Hun wereld zal voorgoed veranderen.
Over Herman Heijermans
Heijermans groeide zelf op in een Joods liberaal milieu in Rotterdam. Ook al hadden zijn ouders een zekere afstand genomen ten aanzien van de orthodoxie, de auteur kende de Joodse cultuur heel goed. Generatie na generatie werd de kloof met de orthodoxie steeds groter onder invloed van het moderne leven. De Joods liberalen waren voorstander van meebewegen met de ontwikkelingen.
Onder pseudoniem
Ahasverus ging in 1893 in première. Het was Heijermans’ tweede stuk. Hij noemde het een ‘kleine wraakoefening’. Zijn eerste stuk Dora Kremer was door de pers vernietigend ontvangen. Heijermans besloot vervolgens, na een nachtje doorzakken met vrienden, om in Amsterdam een stuk te schrijven. Een stuk dat hij onder pseudoniem, als een vertaling van een onbestaande Russisch auteur genaamd Ivan Jelakowitch, in première zou laten gaan. Zijn opzet lukte: terwijl de auteur van Dora Kremer tot op het bot werd afgekraakt, was de pers unaniem lovend en lyrisch over dit onbekende Russische meesterwerkje. Wat ze niet wisten was dat beide stukken van dezelfde auteur waren. Groot was Heijermans’ leedvermaak toen hij dit bekend maakte. Hij noemde het ‘vivisectie van de kunstbeoordelingen.’
tekst Herman Heijermans
gelezen door Isabella Chapel, Lore Dijkman, David Geysen, Judith Linssen, Hugo Maerten, Bob Schwarze, Martijn van der Veen en Iwan Walhain
woensdag 4 mei 2016
aanvang 21.00 uur, grote zaal Appeltheater
toegang gratis