Motel Detroit 3

Immanuel Kant

Persreacties

NRC Handelsblad


In de regie van Aus Greidanus jr. is Immanuel Kant een stijlvolle voorstelling; niet gewaagd, niet bezeten, eerder beschaafd. Bob Schwarze is prachtig in de titelrol, Geert de Jong geeft met bravoure een komische wending aan de eenzame passagier op het schip. Iwan Walhain als bediende is ingetogen en fraai. Judith Linssen maakt van haar rol als versmade echtgenote van de beroemde filosoof een melancholieke miniatuur. Het decor van Guus van Geffen is mooi ruimtelijk.

De Volkskrant


Aus Greidanus jr. kan prima met deze Bernhard uit de voeten en levert een onderhoudende voorstelling af, in een licht komische toon. Die komt vaak op conto van actrice Geert de Jong, die van haar rol van malle miljonaire een erg leuke maakt, met een goede timing en steeds net niet over de top. Subtiel geeft ze haar personage ook iets tragisch mee. De Jong brengt zo wat regelrechte vrolijkheid aan boord. Kant (een overtuigende Bob Schwarze) is een echt Bernhard-personage: een dominante mopperkont, met kwalen en wanen en een grote angst voor de dood. Voor de mensen om hem heen heeft hij weinig oog, en zo kwijnt zijn vrouw (Judith Linssen, fraai lijdend) langzaam weg. Iwan Walhain speelt een sterke rol als Ernst Ludwig, al jaar en dag de knecht van Kant, al jaar en dag kop van Jut ook, en toch trouw; hun verhouding heeft bepaald iets intrigerends. Een groot feest vormt het sluitstuk van deze Amerikareis, maar een dreigend gevoel overheerst, en uiteindelijk wordt de kern van Kants angst steeds begrijpelijker.

De Telegraaf


... je raakt vooral geboeid door het mooie, stille spel van Judith Linssen en Iwan Walhain.
Verlichting brengt de komst van Geert de Jong als malle miljonaire. Ongeremd kwebbelend, lachend en dansend in haar kleurige glitterjurk met daaronder blauwe bootschoenen is zij, zoals ze het zelf formuleert, het 'kind van het kapitalisme'. Het contrast met Kant, zelf 'kind van de geest', kan niet groter zijn. Hiermee raakt Aus Greidanus jr.op heldere en ook geestige wijze de kern van het verhaal.

AD Haagsche Courant


Aus Greidanus jr. heeft zelf de ritmische teksten vertaald van het stuk dat nooit eerder in het Nederland te zien is geweest. Dat gaat hem goed af. Ook de acteurs maken mooie karikaturen van de personages die in het kielzog van de filosfoof Kant meevaren op een fictieve bootreis naar Amerika. Aan universele thema's geen gebrek in de voorstelling, die het predikaat 'komedie' verdient. Als privépersoon maakte Thomas Bernhard het leven en zijn afkeer van de mensheid groter dan ze in werkelijkheid waren. Immanuel Kant gaat dan ook niet over de filosoof, maar over de Oostenrijkse auteur.

toneel.blog.nl


Auteur Thomas Bernard schrijft geen toneelstukken waarin veel gebeurt. Sterker nog, zijn personages praten honderduit, maar doen eigenlijk niks. In hun teksten wordt hun achtergrond en wezen duidelijk gemaakt. In dit opzicht is De Appel er zeker in geslaagd een echte Bernard-voorstelling neer te zetten. In een prachtig decor - je waant je echt op een oceaanstomer - met goed vormgegeven kostuums wordt georeerd, gerepeteerd, gefêteerd en hele lappen tekst worden het publiek voorgeschoteld zonder de minst belangwekkende handeling.
... er wordt goed gespeeld en ... adequaat geregisseerd door Greidanus jr.  De personages de vrouw van Kant (gespeeld door Judith Linssen) en de bediende van Kant (gespeeld door Iwan Walhain) zijn de lichtpuntjes op zee. Ze dwingen medeleven af.

Den Haag Centraal


... In het Appeltheater - de jongensdroom van elke decorontwerper - is ditmaal het binnenste van een oceaanstomer nagebouwd, indrukwekkend met z'n diverse dekken. En mooi dat het tegelijkertijd iets van een gevangenis heeft, waarin Bernhard's personages zitten opgesloten.
... ontroerend moment bij het carnavaleske ‘captain's dinner' met Bob Schwarze (Immanuel Kant) klein en alleen achter die grote tafel naast de teder toegedekte kooi van zijn papegaai.
... Geert de Jong die heerlijk overdadig mag uitpakken. Aus Greidanus' regie is zorgzaam en gedetailleerd, misschien te volgzaam ... in het tweede deel zie je iets van een persoonlijk ingekleurde gekte.
| Meer