| 
                
![]()  | 
    |
    
"Ik wil dingen maken die mij fascineren, en hoop dat anderen hierdoor   nieuwsgierig worden," zegt Aus Greidanus jr. Theater moet ook altijd   ontroeren, vindt de acteur/regisseur. Na het  succesvolle 'When the wind  blows' regisseert Greidanus jr. bij  Toneelgroep De Appel zijn tweede  theaterstuk 'Immanuel Kant'. Dat  wordt opgevoerd van 16 maart tot en  met 29 mei.
door Simone Bergmann 
"Mijn vader tipte me over het stuk. Toen ik het las vond ik het erg  geestig", vertelt Greidanus jr. "Het is nog nooit in Nederland  uitgevoerd en toevallig is het dit jaar tachtig jaar geleden dat de  schrijver, Thomas Bernhard, werd geboren." 
Het lijdend voorwerp van de nieuwe voorstelling is de beroemde Duitse filosoof Immanuel Kant  (1824). Maar daar hoef je voor een goed begrip van de voorstelling  niets over te weten. Greidanus: "Bernhard laat tijden door elkaar  heen vloeien. Er wordt meermalen verwezen naar de Titanic, maar die  bestond toen nog helemaal niet." 
In het stuk is Kant - samen met zijn  vrouw, knecht en papegaai Friedrich - per schip onderweg naar Amerika voor een oogoperatie. Tijdens deze 'levensreis' zien de  toeschouwer hoe Kant steeds weer het leven probeert te verklaren. Een  poging gedoemd te mislukken. Aus: "Kant zit zo 'opgesloten' in zijn  hoofd, dat het hem niet lukt om chocola van het leven te maken." In Kants angst voor aftakeling en dood is  Friedrich zijn enige houvast. "De papegaai slaat, emotieloos, alles  op wat Kant zegt," licht Aus toe. "Daarom heeft Kant het gevoel dat  hij alleen door Friedrich begrepen wordt. Al is de relatie met zijn  vrouw op een verwrongen manier wel 'liefdevol'. Voor haar is Kant als  het ware een hulpeloze, lieve hond waarover ze zich heeft ontfermd."
Onbedaarlijk grappig
De grote tegenstelling in het humoristische stuk is die van het 'intellectualisme' versus het 'consumentisme'. Aan boord van het schip ontmoet de filosoof een gemakzuchtige miljonaire die hem vraagt om zijn visie op de wereld haar in 'hapklare brokken' uit te leggen.
"Dat kun je ook herkennen in de huidige tijdsgeest," zegt Aus. "Alles moet snel, compact en verkoopbaar zijn." Overigens heeft Aus het naast 'Immanuel Kant' ook druk met zijn pasgeboren dochtertje. "Onbedaarlijk grappig vind ik haar 'ongerichte woede', die nergens tegen gericht is. Ik zie dan zo'n klein 'machientje' die onbedacht haar emoties uitdrukt." Hij leunt achterover. "Het is eigenlijk jammer dat we dat later allemaal vergeten zijn..."
Tegenwoordig moet alles snel, compact en verkoopbaar zijn