Cape Fear 2

Metamorfosen

Intervieuw Aus Greidanus in De Posthoorn

Door Tanja Verkaik

'Metamorfosen is een mooie finale'

Vanaf woensdag 22 oktober, is de nieuwe voorstelling Metamorfosen te zien in het Appeltheater aan de Duinstraat 6. Artistiek leider Aus Greidanus duikt voor deze voorstelling nog één keer in de Griekse mythen.  "Metamorfosen is een mooie finale."

DEN HAAG - Het boek Metamorfosen van Ovidius vormt de leidraad voor dit nieuwe meesterwerk. In de verhalen schetst Ovidius het leven van de klassieke goden, stervelingen en andere mythische figuren, die telkens een dramatische gedaantewisseling (metamorfose) ondergaan. "Ik heb de acteurs een vrije opdracht gegeven om aan de slag te gaan met een verhaal uit dit boek." Dit leverde verrassende sketches op, waar Greidanus de puntjes op de i van heeft gezet. "Een hele andere manier van werken dan het regisseren van een theatermarathon.

Maar ik heb veertig jaar ervaring en kan dus goed beoordelen wat wel of niet werkt op het podium." Tijdens de repetities repeteert acteur Bob Schwarze zijn deel van de collagevoorstelling. Hij speelt Jupiter die boos is op de mensheid en een hilarische gedaanteverwisseling ondergaat... Greidanus heeft niet de gemakkelijke weg gekozen voor zijn laatste voorstelling voor De Appel. "Alle speelstijlen komen voorbij. Ik wilde comedy, tragiek: één grote kakofonie van stijlen." Wat gaan we zien? Onder meer godenzoon Icarus, die naar de zon vliegt en jager Actaeon die in een hert wordt veranderd als hij de godin van de jacht naakt ziet baden in het bos.

"Ik ben opgegroeid met de grote klassiekers, zoals werk van Goethe", vertelt de artistiek leider. "Daarbinnen hebben de Griekse mythologieën altijd een grote rol gespeeld. Het zijn altijd grote emotionele thema's, die het goed doen in het theater. De uitdaging is het creatieve proces. Hoe krijg je de verbeelding van het publiek mee. De concurrentie met de filmwereld kunnen we nooit aangaan, dat verlies je op het toneel.

Soms is de metamorfose symbolisch, andere keren echt realistisch." 

Metamorfosen staat voor verandering, iets dat wel toepasselijk is nu Aus Greidanus in januari na 40 jaar (waarvan 16 jaar als artistiek leider)  het stokje overgeeft aan Arie de Mol. "Alles verandert, maar niets vergaat, dat is een hele troostende gedachte. Het enige dat niet verandert is de verandering zelf", aldus Greidanus.

Over Aus Greidanus

Metamorfosen is het slotstuk van Aus Greidanus zijn carrière bij Toneelgroep De Appel. Na veertig jaar geeft hij per 1 januari 2015 met plezier het stokje over aan artistiek leider Arie de Mol. "Het is tijd voor een nieuwe wind bij De Appel", vindt Greidanus. "Ik heb er voor mezelf alles uitgehaald."

DEN HAAG - Ook al heeft Aus Greidanus de pensioensgerechtigde leeftijd bereikt, aan stoppen denkt hij nog niet. Sterker nog zijn agenda is het komend half jaar bomvol. "Misschien had ik even een vakantie moeten inlassen", lacht hij. "Ik heb altijd in de zomervakantie, terwijl de acteurs twee maanden vrij zijn, scripts moeten schrijven. Nu heb ik meer vrije tijd om als freelancer aan de slag te gaan, als regisseur en misschien ook wel als acteur voor televisie en filmproducties." Greidanus gaat ook lesgeven op de toneelschool in Amsterdam en in Maastricht." En ik doe de regie van een project met het Residentie Orkest en speel daar zelf ook nog een rol in." In 1972 begon het ook zo, als acteur kwam hij binnen bij De Appel en in 1998 werd hij artistiek leider. Toch ligt zijn grote passie bij het regisseren en creëren. "Die spotlight, daar kan ik zonder leven", zegt hij nuchter. De artistiek leider heeft veel gezien en beleefd bij De Appel. "De tijd verkleurt alles. Als acteur heb ik rollen gehad die een feestje waren. Ik speelde een SS-er Kittel in Ghetto, na afloop wilde het publiek niet eens meer me praten. Tantalus was een triomf. Velen verklaarden me voor gek dat ik een theatermarathon wilde maken. Alle tegenstanders hadden ongelijk, dan heb ik wel wat schadenfreude (leedvermaak)." Zijn werk bleef niet onopgemerkt. "Ik heb diverse prijzen gewonnen, dat is leuk. Maar ik hecht daar niet teveel waarde aan." Ook de voorstellingen op Oerol noemt hij hoogtepunten. Dieptepunten waren er ook. "Als een voorstelling niet lukt, zoals Macbeth. Dat is inherent aan ons vak, ik val dan niet in een groot zwart gat, maar dat geef je een plek."
De Appel heeft meerdere keren aan de rand van de afgrond gestaan. "Maar we zijn altijd blijven bestaan." En dat komt doordat het publiek van De Appel trouw is. "Het publiek heeft ons in stand gehouden, de harde kern is met ons meegegroeid." In zijn opvolger heeft hij groot vertrouwen. "Het is tijd voor een nieuwe generatie."

| Meer