Zeezicht 2

Metamorfosen

Interview AD met Aus Greidanus

Aus Greidanus zou als artistiek leider van De Appel al zijn opgestapt, maar de opvolging duurde iets langer dan gepland. Dus doet hij nog één grote regieklus voor het gezelschap waar hij ruim 40 jaar aan verbonden is geweest. Zaterdag gaat Metamorfosen van Ovidius in première.

Door Nico Hemelaar

De allerlaatste regieklus van Aus Greidanus sr., Metamorfosen,  is anders dan zijn laatste stukken geen theatermarathon. Het is een collagevoorstelling waarin veel elementen zijn terug te vinden waarmee hij de afgelopen decennia zijn handtekening onder het gezelschap heeft gezet. Griekse mythologie, liederen, commedia dell'arte, tragedie, komedie, clownsacts en tekstloze beelden komen samen in de bewerking die Geidanus met zijn acteurs heeft gemaakt van Ovidius' gedicht Metamorfosen.

,,Ik zou vorig jaar afscheid hebben genomen met de marathon Casanova, maar onze nieuwe artistiek leider Arie de Mol kon pas per 1 januari in dienst komen,'' zegt Aus Greidanus. ,,Tijd voor een nieuwe marathon was er niet, daarom komt er een korte voorstelling waarin zo veel mogelijk elementen van mijn werk terugkeren. Het gaat over metamorfosen, veranderingen die ook de essentie zijn van dit vak. En wie naar theater gaat, ondergaat zelf ook een metamorfose. Na mijn vertrek gaat het gezelschap verder met nieuwe ideeën. ‘Niets blijft en niets vergaat', is de basistekst in het slot van het gedicht. Dat vond ik heel toepasselijk. Bovendien is Ovidius van groot belang in de geschiedenis van het theater. Shakespeare, Molière, de grote Duitse schrijvers, West Side Story, overal kom je verwijzingen tegen naar zijn werk.''

De acteurs kregen voor de zomervakantie het boek van Ovidius mee met als taak er een verhaal uit te halen en dat uit te werken tot een nummer. Greidanus: ,,Dat mocht van alles zijn: alleen of met vijf man, zelf de kostuums uitzoeken, zelf de rol bepalen. Acteurs krijgen een blank doek naar de werkwijze van Vincent van Gogh.''

De Appel gaat geen verhaaltjes naspelen, het materiaal uit Metamorfosen vormt slechts de basis. Delen uit het boek worden associatief gespeeld, teksten soms omgezet in beelden of liedjes. Greidanus: ,,Beeld is voor mij belangrijk. Het doet als toeschouwer een ander appèl op je creativiteit. Teksttheater staat bij de gratie van taal. Het beeld is dan dienend in tegenstelling tot dans of film. In deze voorstelling wisselen tekst en beeld elkaar af.''

Na zijn pensionering wil Greidanus ook echt uit de schijnwerpers verdwijnen bij De Appel. ,,Deze beslissing heb ik bewust genomen. Ik heb hier 42 jaar gezeten en alles gedaan wat ik wilde. Langer aanblijven betekent dat je in herhalingen gaat vervallen. Belangrijk is dat De Appel blijft bestaan. Daar is een nieuwe generatie voor nodig. Ik zal dus ook echt de deur achter mij dichttrekken en mijn opvolger niet in de weg lopen. Ik heb inmiddels al wat aanbiedingen voor nieuwe klussen, onder meer bij het Residentie Orkest en lesgeven op de toneelscholen in Amsterdam en Maastricht. Maar ik wil ervoor waken dat ik niet te veel hooi op mijn vork neem. Een van mijn beweegredenen om te stoppen was ook om meer tijd vrij te maken voor mijn kleinkinderen. Want dat schiet er in het theaterleven te vaak bij in. Met Arie de Mol heeft het De Appel een artistiek leider in huis gehaald waarmee het vooruit kan. Ik zou hem bijna een godsgeschenk noemen voor deze unieke groep op deze unieke locatie.''

| Meer