![]() |
![]() |
|
'Dit ben ik. Ik leef nu!'
ABSA KKNK Festival 2011 genomineerd voor de beste regie!
deze inleiding in het Afrikaans: 'Dit is ek. Ek leef nou!'
Regisseur/acteur David Geysen heeft een eigen theaterstijl ontwikkeld. Een stijl die zich vooral kenmerkt door een eigengereide muzikale en theatrale verbeelding. Dit seizoen maakt hij na de grote zaal productie Bacchanten, Messen in hennen in de Appelloods.
Het verhaal
Een jonge boer en een boerin maken gebruik van de metaforen die de natuur hen biedt om met elkaar te communiceren. Het is een naïeve kinderlijke taal die een sfeer van onschuld uitstraalt. Op een dag moet de boerin een bezoek brengen aan de molenaar. Ze is hier erg huiverig voor, want de mensen uit het dorp zeggen dat de molenaar magische krachten heeft. Ze moet hem haten want alleen op die manier kan ze zijn bezweringen weerstaan. Het enige waarin de molenaar verschilt van de dorpelingen is dat hij kan lezen en schrijven. Hij schrijft over zijn leven, zijn ontmoetingen en zijn dromen. Hij ademt en leeft de kracht van taal. De jonge vrouw raakt hier, met alle gevolgen van dien, volledig door gefascineerd. De molenaar leert de jonge vrouw schrijven. Hij toont haar het witte blad waarop ze kan schrijven wie ze is: een kus, een verlangen, een moord, een droom…
Hoe benoem je het verlangen naar een ander leven? Langzaam leert zij zich los te maken uit de dwang van het alom bekende.
De magie van de taal
Schrijven is magie. Schrijven is des duivels. Schrijvers openen de afgrond over God, de wereld en alle namen die hen ten deel vallen.
Wie kent de dingen bij naam? Dat is de hoofdvraag in Messen in hennen. Benoemen is macht uitoefenen. Kennis is macht. Vragen die mensen uit hun onmondigheid haalt. Mondigheid is taligheid. De menselijke spreekmachine is een verlangensmachine. Ze entert de wereld van de dingen met geluiden. Zo worden de dingen opnieuw geboren in het woord. Het woord als moord op het ding. Keer de eerste letter om en je krijgt een wereld van verschil: woord - moord. Hier toont het Nederlands haar particuliere rijkdom.
David Harrower maakt van een eenvoudige driehoeksrelatie een verhaal met mythische proporties. Hij putte daarvoor uit Schotse gebruiken, o.a. bruiloftsrituelen rond een molensteen. De macht van het woord. Zingeving als eindeloze herhaling van de Bijbelse zondeval? De mens laaft zich aan de boom der kennis. Hij laaft zich sterfelijk. Adam en Eva, Kaïn en Abel zijn nooit ver weg...
David Harrower
David Harrower is in 1966 geboren in Edinburgh (Schotland). Hij schreef zijn eerst stuk
Knives in Hens in 1995. Het stuk heeft nu al de status van een klassieker. Momenteel schrijft en werkt Harrower in Glasgow.
Zie ook
Regisseur David Geysen
Twaalf jaar geleden bezocht ik het Theatertreffen (festival) in Berlijn. Ik zag daar verschillende voorstellingen van grote Duitse regisseurs maar één voorstelling heeft me tot op de dag van vandaag niet losgelaten. In een klein theater ‘Achter die Barrakken' zag ik een voorstelling die me diep raakte: Messen in hennen. Het stuk trof me vanwege zijn puurheid en naïviteit. De kinderlijke emoties van de karakters die zo dicht op hun huid lagen dat ze er letterlijk afspatten. Ik herinner mij dat ik het kleine achteraf theatertje in Berlijn verliet en die avond in bed ging liggen met de gedachte: Later ga ik mijn Messen in hennen maken. Et voilà!'
Let op: Openbare repetitie op vrijdag 25 februari, Appelloods, aanvang 20.15 uur, kaarten € 10,-/CJP & studentenkaart € 5,-/Appelvrienden gratis.
van David Harrower
regie David Geysen
kaarten € 15,-/UITpas € 13,50/Appelvrienden € 12,-/CJP & studentenkaart € 11,- (wo en do € 5,-, te koop op de avond zelf vanaf 18.00 uur)/Ooievaarspas € 7,50
try-outs € 13,50/€ 11,50/€ 10,50 /€ 8,- (wo en do € 5,-, te koop op de avond zelf vanaf 18.00 uur)/€ 7,-
Messen in hennen is een co-productie met Het Klein Karoo Kunstefees in Oudtshoorn (Zuid-Afrika)