Motel Detroit 1
Het bezoek

Educatie: recensie Het bezoek - seizoen 2005/200

Recensie Het Bezoek:

Toneelgroep de Appel heeft weer een nieuw stuk. 'Het bezoek'. Het is gebaseerd op 'het bezoek van de oude dame' van Friedrich Dürrenmatt. Het bezoek gaat over een dame, Claire die na een lange tijd terugkeert naar haar geboortestad. Vroeger heeft zij iets gehad met Pierre, een zakenman, hij heeft haar zwanger gemaakt en haar gedumpt. Claire heeft ondertussen een enorm vermogen opgebouwd en komt nu terug om wraak te nemen. Ze belooft de dorpelingen heel veel geld als zij Pierre vermoorden. Dat zou de dorpelingen goed uitkomen, want hun stad zit aan de grond.

Het verhaal zet je aan het denken over je principes. In het verhaal zie je de personen toch langzaam over hun principes heen stappen. Claire heeft de mensen in hun macht, ze krijgt ze allemaal op haar hand. De dorpelingen weten niet of ze Pierre nu wel of niet moeten vermoorden, maar langzamerhand worden ze ingepakt door Claire met haar geld, en zijn ze toch van plan Pierre te vermoorden. Je begint je af te vragen of jij ook zover zou gaan. Of je over je principes heen zou stappen, voor geld. In eerste instantie zeg je uiteraard dat je nooit iemand zou vermoorden voor geld, maar als je om je heen kijkt zie je dat mensen echt ontzettend ver gaan voor geld.

Het stuk wordt goed neergezet door de acteurs. Ze gebruiken het toneel op een goede manier. Er staat een half kantoor en een koffiebar. Daar speelt alles zich af. Het is klein opgezet, maar het heeft een grootse uitwerking. Er zitten veel grappige dialogen in het stuk, je wordt elke keer even van het drama afgehaald door een onzinnig gesprek over een naadloze slip bijvoorbeeld. Tussen de 5 bedrijven door wordt je overweldigd door een groots muziekstuk van Sjostakovitsj.

Toneelgroep De Appel heeft weer een geweldig stuk neergezet met een duidelijke boodschap. Dit is bij sommige andere stukken niet te bekennen. De Appel heeft dat wel, en dat is goed. Zo is het heel toegankelijk voor jongeren. Kortom, een goed verhaal, goede acteurs en een spetterde afloop.

Elisabeth Noort 5vB
Andreas College, Loc: Pieter Groen

| Meer