![]() |
![]() |
|
Onuitgesproken verlangens in een dansschool
door Karin Veraart
Dans biedt mooi inkijkje in een wondere wereld
door Willem Hoogendoorn
... in Dans van Toneelgroep De Appel wordt weinig gesproken, nog minder uitgelegd en vooral non-verbaal gecommuniceerd. Dat was ook precies wat Geert de Jong wilde in haar eerste regie. Geen klassieke tekst, geen ophelderingen over motieven en achtergronden, maar het verbeelden van een kleine ervaring zonder gevolgen die toch sporen nalaat. ... Hoewel je wel wat bezwaren tegen de aanpak van De Jong kunt opperen, is 'Dans' een sympathieke en goed gemaakte voorstelling geworden. Er wordt geweldig gedanst. De acteurs kregen ter voorbereiding een half jaar les en er heerst een mooie spanning tussen de schutterige en toch stevige Laurens (geweldig vertolkt door Hubert Fermin) en de beide professioneel afstandelijke, maar geleidelijk ontdooiende dames, adequaat vertolkt door Judith Linssen en Gaby Milder.
Dans geslaagd regiedebuut Geert de Jong - Passie in afgemeten passen
door Marco Weijers
(....) Met 'Dans' van Toneelgroep De Appel debuteert De Jong, zelf een zeer ervaren actrice, als regisseuse. Ze kleedde het filmverhaal uit en bracht het terug tot zijn essentie. Alles speelt zich in haar bewerking af binnen die ene danszaal, waar de wereld is buitengesloten. Welbewust, want hier gelden de regels van de ballroomdans. Met afgemeten passen, voorgeschreven figuren, zorgvuldig gecoördineerde bewegingen. Zelfs passie wordt zo in een pasklare vorm gegoten. (....) Laurens (Hubert Fermin) hoopt op dansinstructies van de gesloten Livia (Gaby Milder), maar krijgt de kordate Frieda (Judith Linssen) als lerares. Verlangend blijven zijn ogen naar Livia dwalen. (....) Bewegingen, stiltes, een blik; ze zijn in de dromerige, subtiele regie minstens zo veelzeggend als de weiginge dialogen. De drie actuers buiten al die communicatievormen volledig uit, waarbij vooral Hubert Fermin ook allerlei humoristische nuances weet aan te brengen. Hun verrichtingen op de dansvloer, waarvoor deze spelers al driekwart jaar in training waren, verdienen eveneens een compliment.
Strenge danslessen voor Toneelgroep De Appel
door Anneriek de Jong
(....) Frieda, subtiel gespeeld door Judith Linssen, gaat naar hem verlangen. En Livia (Gaby Milder) vecht met zichzelf een conflict uit dat niet naar de oppervlakte komt. Het heeft te maken met een ongeluk waardoor zij het balletdansen op moest geven. Op een van de mooiste momenten in de voorstelling danst Gaby Milder verzaligd rond op spitzen: voor even is zij weer de prima ballerina, de dienares van de Hoge Kunst. Hubert Fermin als de man ziet het bewogen en ijselijk zwijgend aan. Met de uitstraling van een melancholieke oudere heer schuifelt hij over het parket, schutterig eerst, maar later redelijk zelfverzekerd. De uit de ballroom afkomstige coach Christine Ruygvoorn leerde de acteurs van toneelgroep De Appel verdienstelijk dansen. En Geert de Jong, een actrice die met met DANS haar regiedebuut maakt, leerde hen betekeniszwanger kijken. De lange blikken van die drie daar op de gladde vloer vergeet je niet zo snel meer. Speelt De Jong als actrice de tragiek doorgaans in grote gebaren, als regisseur houdt ze haar klein en fijn. Met een extra ontroerend effect.