Zie De Appel Buiten
Driekoningenavond (2)

Persreacties Driekoningenavond - seizoen 2001/2002

de Volkskrant

De Appel amuseert en ontroert in maskerade.

... dat het ook vermakelijk theater kan opleveren, bewijst Aus Greidanus, en met hem het hele Appel-ensemble.

Mirjam Stolwijk is een mooie Viola/Cesario.

Orsino (Paul Hoes) en Olivia (Geert de Jong), met hun grote gebaren, gedragen taal en heftige kledij zijn zowel grotesk als grappig.

In de andere, parallelle verhaallijn van bedienden, familie en vrienden van het hof, geeft Greidanus de klucht ruim baan, maar het is tevens hier dat de ontroerendste scènes plaatsgrijpen. ... mooist in dit licht is Hubert Fermin als de hoogmoedige maarschalk Malvolio.

NRC Handelsblad

Volmaakt spel van De Appel in wervelend blijspel.

In een wervelende, volmaakt gespeelde voorstelling maakt Toneelgroep De Appel duidelijk dat in Driekoningenavond eigenlijk niemand van een ander houdt, al denkt elke personage daar anders over.

Een fraaie rol is weggelegd voor Sacha Bulthuis als Maria die fijnzinnig commentaar geeft op de handeling.

Regisseur Aus Greidanus heeft Driekoningenavond vormgegeven in de beste traditie van De Appel.

Mirjam Stolwijk als het tweelingmeisje Viola weet prachtig haar twijfel aan al die van zichzelf vervulde personages te verwoorden.

Terecht heeft Greidanus van Illyrië geen eiland van zotten gemaakt; zijn personages zijn, hoe bizar en barok, geloofwaardig. Dat geldt met name voor Andries Bibberwang. Hugo Maerten brengt hem als een aandoenlijke jongeman die alsmaar alles vergeefs onderneemt.

Hubert Fermin vertolkt de rol van Malvolio uitmuntend: tragisch, verwezen, gekweld.

de Telegraaf

Viola en Sebastiaan, fris, kundig en vitaal gespeeld door Mirjam Stolwijk en Marcel Ott.

Haagsche Courant

In de regie van Aus Greidanus wordt het in de eerste plaats een bonte komedie. Waarin de kleuren zwaar aangezet worden en waarin de kluchtigheid van de liefdesmaskerade het wint van de lichtheid.

Centraal staat Viola/Cesario, het jongensachtige meisje dat een meisjesachtige jongen wordt. Mirjam Stolwijk speelt haar/hem op een leuke, nonchalant-slungelige manier die speels iets bloot geeft van de emotionele verwarring die Shakespeare hier zaait.

Het Parool

Regisseur Aus Greidanus maakte er een uitbundige voorstelling van die in de lijn ligt van de komedianteske Shakespeare-regies van zijn voorganger Erik Vos.

Shakespeares geestige spitsvondigheden krijgen het volle pond en het speelplezier is overtuigend.

Brabants Dagblad

Lachen met Shakespeare.

De Appel en regisseur Aus Greidanus kunnen uitstekend overweg met dit type komedies.

De 'Viola' van Mirjam Stolwijk speelt haar rol als man met lef in haar iets te grote colbertjas. Het is leuk om te zien hoe ze in haar verliefdheid soms uit haar rol dreigt te vallen en daarmee de dubbelzinnigheid in de man-vrouw verhoudingen verdubbelt.

Veel succes bij het publiek oogst ook de nevenintrige. De dronkemansscène van de oom van de gravin (Wannie de Wijn) en zijn kroegmaatje (Hugo Maerten) krijgt spontaan applaus. Dat gebeurt ook als Malvolio (Hubert Fermin), de vormelijke huismeester van de gravin, slachtoffer wordt van een vuig complot en zich oefent in glimlachen, om in de smaak te vallen bij zijn meesteres.

| Meer