Motel Detroit 1

De drijvende stad

Een gesprek met auteur/regisseur David Geysen

ilustratie Aus Greidanus sr.Waar gaat De drijvende stad over?
'De drijvende stad is een modern sprookje over vriendschap, dromen en volwassen worden. Een klein coming-of-age verhaal waarin de fantasie een grote rol speelt. Over hoe je het leven rijker kunt maken door het verzinnen van verhalen. En dat je van die verbeelding moet genieten zolang je jong bent, want je verbeelding wordt steeds stroever bij het volwassen worden en dreigt misschien wel helemaal te verdwijnen...'

Wat is De drijvende stad?
'Het is een beetje een symbool. De drijvende stad zelf bestaat in je hoofd en is eigenlijk altijd daar waar je wil. Als je er maar in gelooft. Waar fantasie is zijn verhalen en waar verhalen zijn is rijkdom. Het verhaal speelt eigenlijk in een absurde verzonnen wereld en begint waar de volwassen Casanova voorstelling stopt. Casanova is oud en de verhalen zijn op. Hij heeft de hulp van jongeren nodig om zijn mini-maatschappij, zijn fantasie, te redden.'

Wordt het Disney- of Grimmstijl?
'Van allebei een beetje. Maar ook Roald Dahl en Anthony Horowitz. In mijn jeugd was ik gek op de boeken van Horowitz. Maar ook cineast Wes Anderson is een bron van inspiratie. Ik denk aan Moonrise Kingdom.'

Wordt het een muziektheaterstuk?
'Tekst en liedjes krijgen een groot aandeel. Componist Carl Beukman en ik werken intensief samen, tekst en muziek ontstaan tegelijk en beïnvloeden elkaar. Het is dus niet zo dat eerst het script geschreven wordt en Carl daarna gaat componeren. Beide processen vormen één geheel en beïnvloeden elkaar.'

Wordt er gedanst?
'Beweging zit meer in de 'gekke' fysiek van personages dan echt in dans. Hoewel ik een klein vreugdedansje niet uitsluit. De jonge acteurs die we gekozen hebben zijn vooral hele goeie zangers. Ze komen allemaal van de Rotterdamse hogeschool voor de kunsten Codarts. Jonge acteurs die samenwerken met Appelacteur Iwan Walhain.'

Gaat het om een held of een heldin?
'Allebei.'

Een stelletje?
'Dat ga ik niet verklappen. Ik kan alleen zeggen dat in het begin het meisje heldhaftiger is dan de jongen. Samen staan ze sterk en uiteindelijk zijn ze allebei helden. Samenwerken en vriendschap is wel een thema. Als thema is dit belangrijker dan de strijd tegen het kwaad. Er zijn teleurstellingen en voorvallen in het leven waar ze mee moeten dealen. En zodoende worden ze sterker om het avontuur tot een goed einde te brengen. Avonturen beleven in de speeltuin van het leven.'

In het water?
'Het water is een belangrijk onderdeel van de voorstelling. Water roept meteen een spanning op en levert veel spelplezier. Je kunt er in ons decor gewoonweg niet naast kijken.'

Wat zijn je bronnen voor De drijvende stad?
'Ik heb veel jeugdboeken gelezen en bestudeerd. En natuurlijk de ervaring die ik heb bij Jeugdtheaterschool Rabarber. Het schrijven van een jeugdvoorstelling, die interessant is voor kids en ook voor ouders is een uitdaging. Humor is het balletje dat hoog moet blijven om de ontroering waar te maken. Ik hoop dat de kinderen er net zoveel plezier aan beleven als wij bij het bedenken en maken van de voorstelling.'

| Meer