Zie De Appel Buiten
Salome

Persreacties Salomé - seizoen 1999/2000

Vrij Nederland

De Appel vroeg Jules Terlingen voor de regie. Ik heb hier al vaker zijn lof gezongen. Dat wil zeggen, hij doet waar hij zin in heeft, bouwt intussen ervaring op en maakt prachtige voorstellingen. (...)

De voorstelling opent met twee jongemannen, die over het water naar elkaar kijken (...) en meteen is het adembenemend spannend.(...) Carline Brouwer, imposant als de decadente Herodias, en Mirjam Stolwijk als Salomé leven zich in hun rollen uit zonder over de schreef te gaan of in clichés te vervallen. (...) Robert Prager als Herodes, in een wit pak met donkere zonnebril, is ook goed op dreef. (...) Imponerende voorstelling die een gang naar het Appeltheater zeer de moeite waard maakt. (...)

Ik vond dit het mooiste decor dat ik sinds lange tijd heb gezien. De theatrale kostuums van Dorine van IJsseldijk passen daar voortreffelijk bij. (...)

Haagsche Courant

Het zwijgende begin is de opmaat voor een bijzondere voorstelling die veel stof tot discussie biedt. (...) Het wordt zeer intens gespeeld door de Appel-acteurs met Robert Prager als een vlijmscherpe Herodes-met-donkere-bril en Carline Brouwer als een duistere Herodias. Mirjam Stolwijk is hier een ideale Salomé. (...) Een voorstelling die niet snel van je netvlies verdwijnt. (...) Salomé: bizar en spannend theater. (...)

de Telegraaf

Appel geeft nieuwe wending aan decadent meesterwerk. (...) ... een vitale Wilde-bewerking. (...) Het zwarte en soms borrelende water, het onheilspellende donkere decor, de uitbundige kostuums, de belichting en de minimale muziek zijn daarbij theatrale middelen die de handeling onderstrepen, maar niet overvleugelen. Ook het spel vol fors aangezette emoties is effectief en biedt naast drama voldoende ruimte aan humor in de geest van de schrijver. Bepaald verleidelijk daarom, deze Salomé.

NRC Handelsblad

Regisseur Terlingen zet het Bijbelse drama van Oscar Wilde in een prachtig sober decor van zakelijk antraciet. (...) Terlingen houdt van suggestie. Op zich werkt dat goed. Door het weglaten bouwt hij veel spanning op. De geladen stiltes benadrukken in wat voor een gevaarlijke omgeving we ons bevinden. (...) Terlingens' suggestieve aanpak past ook mooi in de decadente traditie: kijken, kijken, en de rest erbij denken.

de Volkskrant

Nu regisseert Jules Terlingen Salomé bij De Appel en ineens komt het verrassend dichtbij. Hij bewerkte Wilde's tekst, maar hield de essentie knap overeind: dit stuk gaat over de dunne grens tussen schoonheid en wreedheid, tussen erotiek en dood. (...)

Het wordt zeer intens gespeeld door de Appel-acteurs met Robert Prager als een vlijmscherpe Herodes-met-donkere-bril en Carline Brouwer als een duistere Herodias.(...) Mirjam Stolwijk speelt Salomé subliem met flemende stem, stuurse blik en verleidelijk lijf.

| Meer